

Już w 1972 zakończono prace nad silnikiem Formaero II.
Była to zupełnie nowa jednostka o mocy 23 KM, zapłon Bosch, z całkowicie nowymi elementami silnika. W między czasie zbudowano silniki Fo III i Fo IV o pojemności odpowiednio 250 (31KM) i 125 (16KM). Wszystkie posiadały skrzynki sześciobiegowe, a Fo III pięcio biegową.
Formaero II:






Zachowany model WSK MR16 C FoII z muzeum w Nieborowie:

Podwozie motocykli to niejako kopia rajdowych Promotów 125. Poniżej porównanie motocykli Promot NR 125 i WSK Formaero I:

Zawieszenie przednie podobnie jak w Promotach pochodziło z firmy Ceriani. Zbiornik paliwa, błotniki, filtr powietrza wykonane były z aluminium. Koło przednie 21 cali pochodziło z rajdowych MZ, zaś tylne początkowo odlewane z elektronu poźniej zastąpiono piastami MZ.
Jak to zawsze bywa motocykl powstał jedynie w kilkudziesięciu sztukach:
- ok. 20 sztuk Fo II 175 cm3
- ok. 3 sztuk Fo III 250 cm3
- ok. 3 sztuk Fo IV 125 cm3
- kila (1-3 sztuki) motocykli z silnikiem Sachs 125
- co najmniej 4 motocykle z silnikami Pucha 125 (3 sztuki) i 175 (1 sztuka)
Motocykl był później bazą, do zbudowania silników z serii Rodeo jeszcze szybszych i mocniejszych, jednak w skutek nieporozumienia z PZM projekt po budowie 3 sztuk motocykli zarzucono.

Co ciekawe najpierw stosowano gaźnik od mz ts 250 co widoczne jest na przekroju silnika popiero później zaczęto stosować gaźnik bing 54 :



Elementy silnika:

Dane techniczne silników Formaero:
Parametry: Formaero 175, Formaero 250
Pojemność skokowa (cm3): 172,4 ; 245
Średnica cylindra (mm): 61,5 ; 72
Skok tłoka (mm): 58 ; 60
Moc maksymalna kW(KM): 15,4 (21) ; 20,5 (28)
Obr. mocy maks. (obr/min): 7500 ; 7300
Moment obrotowy Nm (kGm): 20,6 (2,1) ; 28,4 (2,9)
Obr. momentu maksymalny(obr./min): 6900 ; 6800
Ilość biegów 6 ; 5

Do dziś wiadomo o zachowanych 4 sztukach tych motocykli.
Materiały:
-Automobilista1/2008
-Polskie motocykle 1945-85
Artykuł który zamieścił Weżu, z Automobilisty 1/2008 o WSK Formaero II :
http://wezu.fotosik.pl/albumy/644699.html