Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
-
- Posty: 368
- Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Mam to samo zdanie co Żbiku. Najważniejsze jest że masz dłuższą trójkę. Drugi bieg to już chyba tylko indywidualna sprawa. Ja mam wersję z przełożeniem 1,79 i dla mnie jest ok. Jeżdżę przeważnie sam i nie przeszkadza mi że trochę się przymula. Testowałem już chyba wszystkie opcje i właśnie ta jest dla mnie najlepsza.
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Sorry, że wskrzeszam stary temat.
Naszło i mnie na skrzynię 16/26. W tym celu dokonałem stosownego zakupu na Allegro, od razu okazało się, że łożysko trybu zdawczego jest do dupy, kupiłem zatem nowy tryb zdawczy wraz z łożyskiem - najpierw podróby, ze Skutera, potem oryginały na allegro (podróba po złożeniu w nowych karterach stała jak przyspawana). Koniec końców mając wszystkie - wydawałoby się - niezbędne części - przystąpiłem do montażu. I oczywiście zonk ;-)
Nie pasują wodziki. Rowki na wodziki w kołach przesuwnych starszego typu skrzyni są znacznie węższe niż w nowszej, co uniemożliwia ich wymienne stosowanie. Wodziki od starszej skrzyni podejdą do nowszej, ale będą miały duży luz w rowkach, w drugą stronę nie wejdą za cholerę.
Zaindagowałem paru chłopaków na GG, wniosek z przesłuchania taki, że zamiast ładować całą skrzynię 16/26, jak ja zrobiłem - powinienem zostawić wałek główny i wszystkie koła zębate - oprócz samego trybu zdawczego - oryginalne, z nowszej skrzyni. Wtedy odpada problem wodzików.
No i tutaj chciałbym nieco sprowokować jakąś dyskusję. Zrobiłem sobie przegląd wszystkich skrzyń, jakie mam w garażu. Jest ich pięć - dwie starszego typu, trzy nowszego. Skrzynia od S2 (ktoś chyba pytał) - jest nowsza, 15/27.
Rozkład liczb zębów na poszczególnych kołach jest taki, jak tu już było pisane:
Starsza skrzynia:
- wałek główny: kolejno 15z, 20z, 23z, 26z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 22z, 19z, 16z (jw)
Nowsza skrzynia:
- wałek głowny: kolejno 15z,19z, 23z, 27z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 23z, 19z, 15z (jw)
Czyli widać, że pierwsza i trzecia para kół jest taka sama, niezależnie od modelu i rocznika, manewrować można drugą i czwartą.
Chciałbym złożyć sobie skrzynię na 30% szosa, 70% szuter/lekki teren, czyli chciałbym "mocnych" przełożeń. Jaka kombinacja będzie do tego najlepiej pasować? Przełożenie na łańcuchu napędowym proponuję w tych rozważaniach pominąć, akurat tam eksperymentuje się stosunkowo łatwo, ponadto na ten temat mam już wyrobioną opinię.
Za wszystkie opinie serdecznie dziękuję :)
Naszło i mnie na skrzynię 16/26. W tym celu dokonałem stosownego zakupu na Allegro, od razu okazało się, że łożysko trybu zdawczego jest do dupy, kupiłem zatem nowy tryb zdawczy wraz z łożyskiem - najpierw podróby, ze Skutera, potem oryginały na allegro (podróba po złożeniu w nowych karterach stała jak przyspawana). Koniec końców mając wszystkie - wydawałoby się - niezbędne części - przystąpiłem do montażu. I oczywiście zonk ;-)
Nie pasują wodziki. Rowki na wodziki w kołach przesuwnych starszego typu skrzyni są znacznie węższe niż w nowszej, co uniemożliwia ich wymienne stosowanie. Wodziki od starszej skrzyni podejdą do nowszej, ale będą miały duży luz w rowkach, w drugą stronę nie wejdą za cholerę.
Zaindagowałem paru chłopaków na GG, wniosek z przesłuchania taki, że zamiast ładować całą skrzynię 16/26, jak ja zrobiłem - powinienem zostawić wałek główny i wszystkie koła zębate - oprócz samego trybu zdawczego - oryginalne, z nowszej skrzyni. Wtedy odpada problem wodzików.
No i tutaj chciałbym nieco sprowokować jakąś dyskusję. Zrobiłem sobie przegląd wszystkich skrzyń, jakie mam w garażu. Jest ich pięć - dwie starszego typu, trzy nowszego. Skrzynia od S2 (ktoś chyba pytał) - jest nowsza, 15/27.
Rozkład liczb zębów na poszczególnych kołach jest taki, jak tu już było pisane:
Starsza skrzynia:
- wałek główny: kolejno 15z, 20z, 23z, 26z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 22z, 19z, 16z (jw)
Nowsza skrzynia:
- wałek głowny: kolejno 15z,19z, 23z, 27z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 23z, 19z, 15z (jw)
Czyli widać, że pierwsza i trzecia para kół jest taka sama, niezależnie od modelu i rocznika, manewrować można drugą i czwartą.
Chciałbym złożyć sobie skrzynię na 30% szosa, 70% szuter/lekki teren, czyli chciałbym "mocnych" przełożeń. Jaka kombinacja będzie do tego najlepiej pasować? Przełożenie na łańcuchu napędowym proponuję w tych rozważaniach pominąć, akurat tam eksperymentuje się stosunkowo łatwo, ponadto na ten temat mam już wyrobioną opinię.
Za wszystkie opinie serdecznie dziękuję :)
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Co do wodzików to są dwie opcje: albo szukasz cienkich, albo poszerzasz rowek na kole zębatym.
Wodziki cienkie możesz kupić w Dębicy z tym ze tylko jeden rodzaj (o ile mnie pamięć nie myli to wygięty). Zarówno prosty jak i wygięty w ofercie Skutera jest nowy z PRL, z tym ze podejrzewam że są nieświadomi faktu że to komplet ale z dwóch różnych skrzyń
mam u siebie parę cienkich wodzików z Gazeli, ale nie wiem czy interesują Cię blaszane używki.
Wodziki cienkie możesz kupić w Dębicy z tym ze tylko jeden rodzaj (o ile mnie pamięć nie myli to wygięty). Zarówno prosty jak i wygięty w ofercie Skutera jest nowy z PRL, z tym ze podejrzewam że są nieświadomi faktu że to komplet ale z dwóch różnych skrzyń

- Wojtek
- Posty: 958
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Wodziki odlewane lub jak kto woli kute (Chociaż cholera wie czy ktokolwiek je kiedyś kuł) występowały zarówno cienkie jak i grube. Kiedyś z Gaceczkosem wykupiliśmy cały zapas od jakiegoś człowieka z allegro. Maciek wziął większość a ja tylko dwa. Były tam zarówno cienkie jak i grube.
Odnośnie doboru przełożeń to akurat nowsza konfiguracja da ci trójkę zdatniejszą do jazdy w terenie gdyż jej przełożenie jest po prostu większe. Jednak zostaje ta słynna przepaść pomiędzy trójką a czwórką.
Ogólnie przełożenie to iloraz liczby zębów koła biernego i czynnego. Im większą liczbę wyliczysz tym większy moment obrotowy uzyskasz na kole. To zresztą oczywiste. Jedynka ma duże przełożenie a czwórka małe. Wg tej zasady możesz sobie dobrać największe przełożenia aby motocykl był najzrywniejszy jednak czwórka pozostaje zawsze z przełożeniem i=1.
Wg 'profilu' użytkowania motocykla, który podałeś montuj najnowszą skrzynię i basta. Czwórki w terenie i tak używać nie będziesz bo prędkości około 70km/h po dołach nie są zarezerwowane dla WSK. W takim układzie 1,2 i 3 bieg będziesz miał 'krótki' a czwórkę wiadomo, bez zmian.
Trzeba pamiętać że zamiana wałka zdawczego i pośredniego wpływa na przełożenie wszystkich trzech biegów a nie tylko trójki.
Odnośnie doboru przełożeń to akurat nowsza konfiguracja da ci trójkę zdatniejszą do jazdy w terenie gdyż jej przełożenie jest po prostu większe. Jednak zostaje ta słynna przepaść pomiędzy trójką a czwórką.
Ogólnie przełożenie to iloraz liczby zębów koła biernego i czynnego. Im większą liczbę wyliczysz tym większy moment obrotowy uzyskasz na kole. To zresztą oczywiste. Jedynka ma duże przełożenie a czwórka małe. Wg tej zasady możesz sobie dobrać największe przełożenia aby motocykl był najzrywniejszy jednak czwórka pozostaje zawsze z przełożeniem i=1.
Wg 'profilu' użytkowania motocykla, który podałeś montuj najnowszą skrzynię i basta. Czwórki w terenie i tak używać nie będziesz bo prędkości około 70km/h po dołach nie są zarezerwowane dla WSK. W takim układzie 1,2 i 3 bieg będziesz miał 'krótki' a czwórkę wiadomo, bez zmian.
Trzeba pamiętać że zamiana wałka zdawczego i pośredniego wpływa na przełożenie wszystkich trzech biegów a nie tylko trójki.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Hej. Dzięki.Wojtek pisze:Wodziki odlewane lub jak kto woli kute (Chociaż cholera wie czy ktokolwiek je kiedyś kuł) występowały zarówno cienkie jak i grube. Kiedyś z Gaceczkosem wykupiliśmy cały zapas od jakiegoś człowieka z allegro. Maciek wziął większość a ja tylko dwa. Były tam zarówno cienkie jak i grube.
(...)
Ogólnie przełożenie to iloraz liczby zębów koła biernego i czynnego. Im większą liczbę wyliczysz tym większy moment obrotowy uzyskasz na kole. To zresztą oczywiste. Jedynka ma duże przełożenie a czwórka małe. Wg tej zasady możesz sobie dobrać największe przełożenia aby motocykl był najzrywniejszy jednak czwórka pozostaje zawsze z przełożeniem i=1.
Wg 'profilu' użytkowania motocykla, który podałeś montuj najnowszą skrzynię i basta. Czwórki w terenie i tak używać nie będziesz bo prędkości około 70km/h po dołach nie są zarezerwowane dla WSK. W takim układzie 1,2 i 3 bieg będziesz miał 'krótki' a czwórkę wiadomo, bez zmian.
Trzeba pamiętać że zamiana wałka zdawczego i pośredniego wpływa na przełożenie wszystkich trzech biegów a nie tylko trójki.
Parę pytań i uwag:
1. Jak się liczy te przełożenia? Tzn - licząc przełożenie danego biegu liczymy te zębatki, które biorą udział w przekazywaniu momentu, rajt? I to wcale nie muszą być kolejne pary zębów - bo przykładowo gdyby policzyć przełożenie między pierwszymi dwiema zębatkami od strony sprzęgła, czyli 15 i 27 (15 czynne, 27 bierne) - to wyjdzie nam niespełna 2. Mógłby mi ktoś rozpisać która zębatka pracuje z którą na którym biegu?
2. Wodzików i tak będę szukać, bo chcę mimo wszystko złożyć któryś silnik ze skrzynką 16/26.
- Wojtek
- Posty: 958
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Pierwszy drugi i trzeci bieg są realizowane przez dwie kolejne przekładnie zębate. Najpierw z wałka sprzęgłowego na pośredni i później z pośredniego na zdawczy. Całkowite przełożeni to iloczyn przełożeń pierwszej i drugiej przekładni. Dla pierwszego biegu przełożenie i=27/15 x 27/15= 1,8 x 1,8= 3,24 dla najnowszej skrzyni. Dla starszej i=27/15 x 26/16 =2,925 (w książce 2,93). Pozostałe biegi tak samo. 4 bieg ma przełożenie równe 1 gdyż wałek sprzęgłowy łączony jest odrazu sprzęgłem kłowym z wałkiem zdawczym.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
- wujcio
- Posty: 1764
- Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
- GG: 0
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Mam takie pytanie w każdej z publikacji piszę ładnie że przełożenie trzeciego biegu w skrzyni starego typu wynosi 1,34 moje pytanie brzmi skąd to się bierze: wiadomo że trzeci bieg współpracuje razem z biegiem drugim czyli w przełożeniu obrotów biorą udział cztery tryby:yahoo pisze: Starsza skrzynia:
- wałek główny: kolejno 15z, 20z, 23z, 26z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 22z, 19z, 16z (jw)
-na wałku główny z20 oraz odpowiedni z22 na wałku pośrednim od biegu drugiego
- na wałku głównym (tryb zdawczy) z26 oraz tryb na wałku pośrednim z16.
Liczymy to tak: (22/20) * (26/16) -> wychodzi to 1.48 a nie jak podaje książka 1.34?
dla skrzyni WSK 175 nowszego typu obliczenia wychodzą dobrze: mamy (23/19)*(27/15) pięknie wychodzi książkowe: 1.49
najdziwniejsze jest to że licząc przełożenia do starej skrzyni 1 oraz drugi bieg wychodzą książkowo tak samo jest dla skrzyni nowego typu jedynie nie zgadza mi się tylko 3 bieg w starej skrzyni.
Oba algorytmy obliczania dla skrzyni nowej jak i starej są takie same różnica jest tylko w ilości zębów odpowiednich przełożeń....
Czy ja coś źle liczę czy jest tu błąd?
Pozdrawiam

- Wojtek
- Posty: 958
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Wychodzi 1,79 a nie 1,48 i jest to przełożenie drugiego nie zaś trzeciego bieguLiczymy to tak: (22/20) * (26/16) -> wychodzi to 1.48 a nie jak podaje książka 1.34?

Koła 23 i 19 odpowiadają za trzeci bieg.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
- wujcio
- Posty: 1764
- Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
- GG: 0
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
o widzisz Wojtku masz świętą rację
zagubiłem to jedno przełożenie 


-
- Posty: 12
- Rejestracja: 2011-09-03, 17:26
- GG: 0
- Moje maszyny: aprilia rs 125. wsk 175
- Lokalizacja: kielce, okolice
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
chłopaki mam rozłozony silnik od wsk 175 i chciałbym zamienic koła zebate ,żeby ta dziura miedzy 3 a 4 była mniejsza , czy zmiana trybu zdawczego 27z wraz z kołem współpracującym 15z, na starszy typ np shl 16-26 sprawi ze bedzie mniejsze to zmulenie na 4 biegu , czy jeszcze trzeba zmienic inne koła , jakie jest wasze zdanie , prosze o odpowiedz
- Karlicek
- Posty: 193
- Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
- GG: 7162090
- Moje maszyny: M21 W2
M06 B3 - Lokalizacja: Gniezno
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Jeżeli chodzi o różnicę między 3 a 4 to tylko tyle można (wystarczy) zrobić, bo tryby 3 biegu w obu przypadkach były takie same. Można jeszcze kombinować z 2 biegiem, ale moim zdaniem taka zmiana jest mało odczuwalna.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.
- Stary
- Posty: 1195
- Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
- GG: 3029753
- Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
WSK:
1: 15/27 - 3,24
2: 19/23 - 2,18
3: 23/19 - 1,49
4: 27/15 - 1,00
SHL:
1: 15/27 - 2,93
2: 20/22 - 1,79
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00
Jeśli w skrzyni WSK zamienisz tylko zdawczy:
1: 15/27 - 2,93
2: 19/23 - 1,97
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00
Polecam założyć całą skrzynię od SHL.
1: 15/27 - 3,24
2: 19/23 - 2,18
3: 23/19 - 1,49
4: 27/15 - 1,00
SHL:
1: 15/27 - 2,93
2: 20/22 - 1,79
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00
Jeśli w skrzyni WSK zamienisz tylko zdawczy:
1: 15/27 - 2,93
2: 19/23 - 1,97
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00
Polecam założyć całą skrzynię od SHL.
- AudioBas
- Administrator
- Posty: 4120
- Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
- GG: 3615115
- Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Odkopuję...
Kobuzowa skrzynia posiada takie przełożenia:
Gazelowa takie:
Co myślicie o takiej konfiguracji: Całość na kutych grubych wodzikach...
Kobuzowa skrzynia posiada takie przełożenia:
Gazelowa takie:
Co myślicie o takiej konfiguracji: Całość na kutych grubych wodzikach...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
No masz u góry odpowiedz przecież. A jaka skrzynia to zależy gdzie tym będziesz jeździł i jaki masz przebieg momentu. Ja w wsk 125 po modyfikacjach ruszam z 3 biegu i dokręcam do ponad 80km/h i więcej się nie da chociaż manetka nie jest do końca. Po zmianach w wydechu motor traci dół ale predkość wzrasta do ok 100km/h i czuć wyraźne uderzenie mocy przy 80km/h = 5400obr. Ale jazda jest dziwna na takim ustawieniu jak na wsk i niema dołu.
-
- Posty: 695
- Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
- Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2 - Lokalizacja: Sieradz
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Masz te 100km/h w pozycji wyprostowanej ?hans pisze:No masz u góry odpowiedz przecież. A jaka skrzynia to zależy gdzie tym będziesz jeździł i jaki masz przebieg momentu. Ja w wsk 125 po modyfikacjach ruszam z 3 biegu i dokręcam do ponad 80km/h i więcej się nie da chociaż manetka nie jest do końca. Po zmianach w wydechu motor traci dół ale predkość wzrasta do ok 100km/h i czuć wyraźne uderzenie mocy przy 80km/h = 5400obr. Ale jazda jest dziwna na takim ustawieniu jak na wsk i niema dołu.
-
- Posty: 640
- Rejestracja: 2012-04-17, 19:45
- GG: 0
- Moje maszyny: swidnik
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Chciałbym to zobaczyć.
-
- Posty: 79
- Rejestracja: 2011-05-15, 21:24
- GG: 28788170
- Moje maszyny: WSK 125 80'
- Lokalizacja: Cegielnia
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Hans - załóż temat i opisz swój motor a głównie silnik 

Jeżdżę wueską po szosach i czuje ten wiatr we włosach ^ ^
- Karlicek
- Posty: 193
- Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
- GG: 7162090
- Moje maszyny: M21 W2
M06 B3 - Lokalizacja: Gniezno
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
Jeżdżę na takiej skrzyni i jestem zadowolony. Nie odczuwam zbyt dużej dziury między dwójką i trójką, za to wydaje mi się, że jedynka z dwójką "zazębia" się idealnie, nie trzeba zbyt mocno przeciągać aby po wrzuceniu dwójki motor rześko przyspieszał. Zupełnie obiektywnie jednak się nie wypowiem, bo nie miałem okazji testować zbyt dokładnie innych kombinacji.AudioBas pisze: Co myślicie o takiej konfiguracji:
.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.
- AudioBas
- Administrator
- Posty: 4120
- Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
- GG: 3615115
- Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.
A jakie masz zębatki napędowe 15/41?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość