Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Odpowiedz
Awatar użytkownika
Dario.G
Posty: 294
Rejestracja: 2011-01-01, 15:18
Moje maszyny: Wsk Lelek 1976
Wsk Sport S1 1975
WSK Kobuz 1977
9 innych
Lokalizacja: Kotlin
Kontaktowanie:

Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: Dario.G » 2011-10-20, 19:15

Witam
Czym sie rozni prostownik standardowy prostokatny od prostownika kwadratowego, ktory stosowany byl np w Lelku czy Baku?
Oczywiscie poza ksztaltem ;-) Czy parametry maja te same? Wydaje mi sie, ze skoro silniki i akumulatory sa te same to i parametry obu sa identyczne. Jesli tak, to z czego wynika ta roznica w ksztalcie? Co to dalo?
:roll:
"I zesłał Ich Pan na Ziemię, by siali zamęt oraz zniszczenie..."

Awatar użytkownika
Muciek
Moderator
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowy
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: Muciek » 2011-10-20, 22:09

Pewnie niczym mostek to mostek polecam nowe 5zł to nie majątek a nie ma co przepłacać za 30 letnie starocie ZMD PRL ;)

Awatar użytkownika
man on the WSK
Posty: 295
Rejestracja: 2007-12-09, 22:09
Moje maszyny: M06B3 1985
DUDEK 1976
KOBUZ 1979
KOBUZ 1983
Lokalizacja: Iwonicz-Zdrój
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: man on the WSK » 2011-10-20, 22:54

I tu się nie zgodzę.Różnice między starymi mostkami są. Te 'kwadratowe' prostowniki to seleny (starsza generacja) stosowane do 1978 lub 1979 roku. Nie były zbyt dobre już w czasach ich produkcji , gdyż miały tendencję do przebicia i gubienia prądu co skutkowało niedoładowaniem lub samorozładowaniem akumulatora (tzw. prąd wsteczny). A te prostokątne to Unitry GB - 015 (stosowane na pewno od 1979 roku). Można je jeszcze kupić, ale są dość drogie w granicach 30 zł. Są na pewno lepsze od selenowych, ale były trochę niedopracowane i też lubiły się psuć. Mostki dzisiejszej produkcji są tańsze, mniejsze i dużo lepsze od tych z epoki, bo zrobione wg nowszej technologii i nie mają mankamentów opisanych wcześniej. Jeżeli stawiasz na funkcjonalność a nie na 100 % oryginał to warto w taki zainwestować i mieć spokój.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1964
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: Sebastian440 » 2011-10-21, 16:29

man on the WSK pisze:I tu się nie zgodzę.Różnice między starymi mostkami są. Te 'kwadratowe' prostowniki to seleny (starsza generacja) stosowane do 1978 lub 1979 roku. Nie były zbyt dobre już w czasach ich produkcji , gdyż miały tendencję do przebicia i gubienia prądu co skutkowało niedoładowaniem lub samorozładowaniem akumulatora (tzw. prąd wsteczny). A te prostokątne to Unitry GB - 015 (stosowane na pewno od 1979 roku). Można je jeszcze kupić, ale są dość drogie w granicach 30 zł. Są na pewno lepsze od selenowych, ale były trochę niedopracowane i też lubiły się psuć. Mostki dzisiejszej produkcji są tańsze, mniejsze i dużo lepsze od tych z epoki, bo zrobione wg nowszej technologii i nie mają mankamentów opisanych wcześniej. Jeżeli stawiasz na funkcjonalność a nie na 100 % oryginał to warto w taki zainwestować i mieć spokój.
To się nazywa konkretna wypowiedź :)
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Dario.G
Posty: 294
Rejestracja: 2011-01-01, 15:18
Moje maszyny: Wsk Lelek 1976
Wsk Sport S1 1975
WSK Kobuz 1977
9 innych
Lokalizacja: Kotlin
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: Dario.G » 2011-10-21, 18:27

Mi chodzi wylacznie o prostownik selenowy. Nie o Unitre. Prostownikow selenowych byly dwa typy, roznily sie ksztaltem blaszek. Pytam wlasnie o te roznice ksztaltu, z czego ona wynika? Czy poza ksztaltem roznia sie paramertami?
"I zesłał Ich Pan na Ziemię, by siali zamęt oraz zniszczenie..."

Awatar użytkownika
man on the WSK
Posty: 295
Rejestracja: 2007-12-09, 22:09
Moje maszyny: M06B3 1985
DUDEK 1976
KOBUZ 1979
KOBUZ 1983
Lokalizacja: Iwonicz-Zdrój
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: man on the WSK » 2011-10-23, 23:08

Myślę że nikt tutaj na forum nie badał głębiej selenów. Wiadomo że były 2 typy - prostowniki dwupołówkowe (te duże i kwadratowe) stosowane w SHL Gazela i WSK 175 i jednopołówkowe (mniejsze) stosowane w WSK 125 ( do 1978. lub 1979 roku) , SHL M11, WFM itp. Parametry będą miały podobne, ale tak jak pisałem wcześniej nie polecam stosowania ich w instalacji. Możesz ewentualnie kupić 4 diody prostownicze i polutować z nich mostek Graetz'a i umieścić go w oryginalnej obudowie po starym prostowniku selenowym. To chyba najlepsze rozwiązanie jeżeli chcesz mieć w miarę oryginalny motocykl.

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Roznica miedzy prostownikiem kwadratowym a prostokatnym?

Post autor: Johnny » 2011-10-23, 23:12

Jeszcze były okrągłe seleny montowane bodajże w WFM :)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości