Towarzyszki i Towarzysze - lecimy dalej, dzisiaj o tym jak z tłumika grzechotki zrobić tłumik nie grzechotkę
Na początku ważna informacja. Część dynamiczna tłumika od części akustycznej oddzielona jest przegrodą ukształtowaną stożkowo. W przegrodzie tej znajduje się otwór, którym spaliny przemieszczają się z jednej części tłumika do drugiej. Otwór ten nie znajduje się na środku przegrody (!) tylko jest przesunięty w stronę bocznej ścianki tłumika (zaznaczone kolorem czerwonym na przekroju poniżej). Po wyjęciu wkładu tłumiącego i odpowiednim kącie patrzenia do wnętrza tłumika można zobaczyć prześwit. Ale zaznaczam - trzeba się postarać. Jeżeli przelot jest widoczny "na wprost" świadczy to o uszkodzeniu tłumika.
wydech_gorny_small_znaczniki.JPG
Bardzo często zdarza się, że w tłumiku przy jego potrząsaniu coś grzechocze. Na 90% lata właśnie wyżej wspomniana przegroda, która została przyspawana do korpusu tłumika tylko w jednym miejscu. Do tego celu wykorzystano wywinięcie krawędzi przegrody. Zaznaczono to strzałką na przekroju powyżej.
W większości przypadków można usunąć grzechotanie poprzez powtórne przyspawanie przegrody do korpusu tłumika. Przedstawię teraz sposób naprawy tłumika nie powodujący jego dezintegracji przy użyciu szlifierki kątowej.
Na korpusie tłumika (od strony wewnętrznej - strona tłumika skierowana do boku motocykla) w okolicach wydechu można zobaczyć wyraźnie widoczne punktowe sprawy - trzy przed przetłoczeniem i jeden za przetłoczeniem:
tlumik_spawy.jpg
interesujący jest dla nas spaw za przetłoczeniem (patrząc od strony wylotu), który został na rysunku oznaczony czerwonym kółkiem. To właśnie ten spaw łączy przegrodę z korpusem tłumika.
W następnym kroku szlifujemy miejsce spawu (delikatnie), żeby uzyskać płaską powierzchnię oraz wiercimy w środku spawu otwór o średnicy 6mm.
nawiercony_otwor.jpg
Korzystając z długiego pręta, którym wkładamy raz z jednej strony, a raz z drugiej strony tłumika możemy ustawić przegrodę w taki sposób, że będzie ona widoczna w świetle wykonanego otworu:
otwor_z_przegroda.jpg
Teraz podobną czynność powtarzamy z drugiej strony tłumika. Tutaj niestety nie możemy liczyć na pomoc w pozycjonowaniu, ze strony istniejącego spawu punktowego. Najprawdopodobniej przegroda spawana była tylko z jednej strony do korpusu. Położenie otworu musimy dokładnie zwymiarować i przenieść na drugą stronę tłumika, po czym wykonujemy drugi otwór:
wiercenie_druga_strona.jpg
Teraz pozostaje wykonać punktowe spawanie przegrody do korpusu tłumika z obu stron. Nie polecam do tego celu zwykłej spawarki elektrycznej z otuloną elektrodą 5mm - blacha przegrody jest cienka, podobnie jak korpus tłumika - bardzo łatwo "wypalić" dziurę w tłumiku. Mój tłumik spawany był TIGiem i taką metodę spawania zalecam. Sprawny spawacz spokojnie powinien poradzić sobie z tym zadaniem dysponując tzw. MIG-omatem. W trakcie spawania używamy pręta wkładanego raz z jednej, a raz z drugiej strony tłumika, do pozycjonowania przegrody żeby była widoczna w wykonanych otworach. Najpierw z jednej strony tłumika, a po wykonaniu punktowego spawu - również z drugiej.
Tłumik po szlifowaniu spawów oraz prowizorycznym zabezpieczeniu miejsca spawania przed korozją prezentuje się następująco:
zab_po_spawaniu.jpg
Na zakończenie jeszcze jedna dygresja. Ścianki boczne części dynamicznej tłumika - od wlotu aż do przegrody wyłożone są siatką stalową o bardzo drobnych oczkach. Wg Załęskiego pierwsze wersje tłumika miały ścianki wyłożone tkaniną azbestową. Wykładzina (azbestowa lub z siatki stalowej) pełni rolę wygłuszenia. Bardzo rzadko zdarzają się używane tłumiki z takim właśnie wyłożeniem. Nie mniej posiadane przeze mnie dwa fabrycznie nowe tłumiki potwierdzają, że takie wyłożenie było fabrycznie stosowane
Jeżeli ktoś dysponuje zdjęciami mocowania kolanka wydechowego do tłumika w wersji do silnika 175 bardzo proszę o ich umieszczenie w niniejszym temacie
Dzięki uprzejmości LukS2 zamieszczam zdjęcie wlotu tłumika górnego do motocykli z silnikiem 175:
obejma-175.jpg
Konieczne byłoby jeszcze zdjęcie przedstawiające wlot tłumika oraz opaskę z mocowaniem osłony

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.