- Witam
Poniżej mam przyjemność przedstawić Ci drogi użytkowniku poradnik związany z najczęstszymi przyczynami niedomagania instalacji elektrycznej w motocyklu WSK klasy 125 ccm.
Poradnik został napisany przeze mnie ze względu usystematyzowania wiedzy na forum. Jeżeli nie przypadnie do gustu oczywiście można go skasować.
WSTĘP
Zanim przystąpisz do jakichkolwiek prac musisz zapamiętać, że pośpiech i brak precyzji nie idą w parze z poprawnie pracującym silnikiem. Musisz również nabyć umiejętność doskonałego wychwytywania i eliminowania przyczyn związanych ze złym stanem technicznym silnika.
I - SZYBKA ELIMINACJA
Jeżeli Twój sprzęt odmówił posłuszeństwa (przy odpowiednio wyregulowanym i wyczyszczonym gaźniku) zwróć uwagę na następujące czynności:
- brak kluczyka - złośliwych nie brak
- świeca zapłonowa - z gwintem M14x1,25 o wartości cieplnej wg
- Iskra - F80S (dawniej F80)
NGK - B7HS
Champion - L78C
Isolator Spezial - M14-225
BOSCH - W7B (dawniej 225)
- Iskra - F80S (dawniej F80)
- kondensator - jeżeli jest uszkodzony to iskra na świecy będzie cienka różowa albo jej nie będzie w ogóle a na stykach przerywacza będzie strasznie iskrzeć na niebiesko. Jedyna opcja to wymiana na nowy.
- przerywacz (platynki) - najczęstszą przyczyną niewłaściwej pracy to nie odpowiednie wyregulowanie styków (przerwy między młoteczkiem i kowadełkiem), braku czystości i nie równomiernie spasowanych styków. Często gęsto zdarza się, że przerwa ulega zmianie patrz USTAWIENIE ZAPŁONU. W przypadku gdy ściągniesz magneto za pomocą ściągacza i zauważysz, że styki przerywacza są zanieczyszczone to:
* wymontuj cały przerywacz (oczywiście jeżeli jest strasznie zanieczyszczony) i przemyj go w zwykłej benzynie a najlepiej w ekstrakcyjnej.
* wszystko starannie wytrzyj i wysusz.
* zamontuj go z powrotem.
* ustaw tak młoteczek aby możliwie jak największą powierzchnią stykał się z kowadełkiem.
* złóż na pół drobnoziarnisty papier ścierny i wsadź między styki przerywacza.
* kilkoma energicznymi ruchami przetrzyj styki, możesz delikatnie ścisnąć ręką przerywacz aby papier ścierny dokładnie wykonał swoje zadanie.
* po zakończonej pracy sprawdź poprawność śruby łączącej przerywacz z przewodami.
Patrz Rys. 1
- 1 - sprężyna przerywacza
2 - podkładka izolująca
3 - podstawa przerywacza (kowadełko)
4 - trzy konektory (kondensator, cewka zapłonowa, gaszenie)
5 - podkładka sprężynująca
6 - śruba przerywacza
- cewka zapłonowa - również może być przyczyną braku iskry. Najlepiej założyć inną sprawną lub zakupić nową. Oczywiście cewkę można sprawdzić za pomocą multimetru (miernika) obliczając jej opór. Opór cewki w granicach 2,80 +/- o ile dobrze pamiętam.
Jeżeli wykonałeś wszystko zgodnie z pkt. I niestety musisz być cierpliwy. Najlepiej eliminować wszystko po kolei.
- fajka (końcówka kątowa świecy) - wykręć ją i przystaw przewód W/N na odległość 3 - 5 mm do cylindra i naciśnij dźwignie rozrusznika. Jeżeli zauważysz iskrę to jesteś pewien, że fajka nadaje się do wymiany.
- przewód wysokiego napięcia - tu ciężko postawić trafną diagnozę. Najlepiej obciąć kilka milimetrów kabla, wkręcić fajkę i sprawdzić. Jeżeli iskry znowu nie będzie należy zakupić nowy przewód.
- cewka zapłonowa - jeżeli wykonałeś jak pkt. I nakazał to sprawdź bieżnię cewki. Może być lekko zardzewiała oczywiście możesz delikatnie ją przetrzeć drobnoziarnistym papierem ściernym
- klin - czasami zdarzyć się może, że zerwał się nam klin. Należy go wymienić na nowy.
- krzywka (stożek przynitowany) - w najgorszym przypadku gdy zerwie się nam klin, rowek krzywki może ulec wyrobieniu co nie pomoże nam przy dokładnej regulacji zapłonu. Należy starą krzywkę roznitować, kupić nową i ją starannie zanitować
- koło zamachowe (magneto) - rozmagnesowanie magnesów, chyba tyle.
- rowek na klin - on również może zostać wyrobiony co bedzie owocowało nam częstym zerwaniem klina.
- czop wału - no niestety, zdaża się że prawy czop przestawi się. Można to rozpoznać iż rowek na klin przy GMP nie jest skierowany ku dołu i podstawa iskrownika jest maksymalnie przekręcona w prawo. Nie obędzie się bez rozpołowienia silnika i regeneracji wału. Jednak nie ma gwarancji, że po regeneracji czop znowu się nie obróci.
- masa - istnieje taka opcja iż kabel wychodzący przez przepust z silnika od gaszenia zwiera się z masą gdzieś po drodze do stacyjki. Równie dobrze gdzieś w iskrowniku jest zwarcie. Należy wszystko posprawdzać łącznie ze stacyjką. Jeżeli odrestaurowywałeś motór to nie zapomnij o zdrapaniu lakieru aby była masa ale to jeżeli nie miałbyś gaszenia.
Patrz Rys. 2
- 1 - pierwsza nakrętka
2 - konektor
3 - podkładka
4 - druga nakrętka
5 - podkładka
6 - podkładka izolująca
7 - rurka izolacyjna
III - USTAWIENIE ZAPŁONU
--- BEZ AKUMULATORA ---
- * odkręć prawą kape
* wykręć świece
* obróć kołem zamachowym tak abyś mógł zobaczyć maksymalne rozwarcie styków przerywacza
* na szczelinomierzu ustaw szczelinę między 0,2 mm lub 0,3 mm
* następnie włóż go między styki przerywacza, jeżeli jest mniejsza niż 0,2 mm lub większa 0,3 mm dokonaj regulacji
* ze włożonym szczelinomierzem odkręć wkręt ustalający kowadełko (PAMIĘTAJ ŻE WSZYSTKO ODBYWA SIĘ PRZY MAKSYMALNIE ROZTWARTYCH STYKACH PLATYNEK) i ustaw pożądaną szczelinę
* następnie dokręć śrubę
* obróć 1-2 razy magnetem i sprawdź ponownie szczelinę, jak się zgadza to jest ok
* teraz wsadź śrubokręt czysty i łagodnie zakończony (chyba że masz przyrząd do ustawienia zapłonu) do cylindra przez otwór świecy
* kręć kołem zamachowym zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż tłok będzie w najwyższym położeniu (GMP), zapamiętaj że jak przeoczysz GMP nie cofaj tylko zrób kolejny obrót
* ustaw GMP i zaznacz po punkcie na karterze i kole zamachowym
* zaznacz na śrubokręcie pierwszą kreskę
* zaznacz również drugą kreskę 3 mm nad pierwszą kreską
* zaznacz po punkcie na karterze i na kole zamachowym
* teraz możesz wsadzić między styki przerywacza papierek i kręcąc kołem zwróć uwagę w którym momencie styki się otwierają (ile przed GMP)
* styki przerywacza mają się rozewrzeć 3 mm przed GMP
* odkręć 3 śruby podstawy iskrownika i ustaw na początku po środku
* dokręć dwie śruby z powrotem, wsadź śrubokręt i kręć magnetem tak aż papierek wypadnie
* teraz spróbuj odpalić sprzęt jak przemówi to może dość nie równomiernie pracować, nie martw się tu zaczyna się zabawa
* ponownie odkręcasz śruby i przekręcasz w delikatnie w lewo/prawo
* szukasz po prostu najlepszej i optymalnej konfiguracji
*regulacje uważasz za zakończoną gdy silnik będzie normalnie pracował, nie dusił się, krztusił się i płynnie reagował na ruch manetką
- * ustaw przerwę jak wyżej
* podłącz żarówkę, jednym końcem do bieguna dodatniego akumulatora (do łącznika światła "stop") a drugim końcem do gaszenia
* włącz zapłon
* zwróć uwagę czy w chwili mijania przez punkt na kole, dwóch punktów na karterach żarówka przygasa i rozjaśnia się (PAMIĘTAJ KRĘĆ KOŁEM ZGODNIE Z RUCHEM WSKAZÓWEK ZEGARA)
* gdy żarówka przygasa po minięciu punktów na karterach, przez punkt na kole zamachowym to odkręć podstawę iskrownika i przekręcić w delikatnie w lewo (ZAPŁON PRZYSPIESZONY). Natomiast jak żarówka przygasa przed dwoma punktami, podstawę delikatnie przekręcamy w prawo (ZAPŁON OPÓŹNIONY)
* zapłon uważa się za ustawiony, gdy nastąpi zgranie punktów na magnecie z punktami na karterach i chwilą przygasania żarówki przy obrocie koła magnesowego w prawo, lub rozjaśnienia przy ruchu koła w lewo
- Patrz Rys. 3
- Zabraniam kopiowania i rozpowszechniania mojego poradnika bez mojej zgody. Oczywiście jest to tylko wzorzec do artykułu do wstawienia na portal po wcześniejszym sprawdzeniu i zaakceptowaniu.
Temat założony za zgodą użytkownika Savier.
COPYRIGHT adimen2007