Składanie skrzyni, kilka pytań
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Składanie skrzyni, kilka pytań
Zacząłem składać mój dawno rozebrany silnik od WSK 125, mam do was zapytanie.
Kupiłem nowe oryginalne tulejki z fosforobrązu już jakiś czas temu, jednak nie przyglądałem się im, wygląda na to, że jednak nie są one do mojego silnika, w karter wchodzą ładnie, ale wałek się w nich nie mieści, nie wchodzi w nie, po lewej nowa, po prawej stara z mojego silnika:
Czy ten wałek pośredni jest w stanie dyskwalifikującym go do ponownego założenia czy te wyrobienia nie są groźne dla funkcjonalności skrzyni ?
Proszę o sugestie.
Kupiłem nowe oryginalne tulejki z fosforobrązu już jakiś czas temu, jednak nie przyglądałem się im, wygląda na to, że jednak nie są one do mojego silnika, w karter wchodzą ładnie, ale wałek się w nich nie mieści, nie wchodzi w nie, po lewej nowa, po prawej stara z mojego silnika:
Czy ten wałek pośredni jest w stanie dyskwalifikującym go do ponownego założenia czy te wyrobienia nie są groźne dla funkcjonalności skrzyni ?
Proszę o sugestie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 144
- Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
- GG: 0
- Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r. - Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
To 3-ka, także pewnie by działała, w 4-ce takie coś by nie przeszło. Według mnie wałek do wymiany jeżeli chcesz mieć bez awaryjny silnik. A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Niestety nie wiem co masz na myśligrześ19 pisze: A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?

- zmyngut
- Posty: 687
- Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 125
- Lokalizacja: Poniatowa
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Tulejki po wciśnięciu w karter należy rozwiercić pod wałek- najlepiej byłoby zachować osiowość (rozwiercać na skręconych karterach ale w domu ciężko).
Nie zrozum mnie źle, ale zżera mnie ciekawość: mam nadzieję, że to pomyłka, chochlik złośliwy jakiś, ale jeżeli nie to co to o co tu chodzi:

Nie zrozum mnie źle, ale zżera mnie ciekawość: mam nadzieję, że to pomyłka, chochlik złośliwy jakiś, ale jeżeli nie to co to o co tu chodzi:
to pierwsze się domyślam ale, że na zębach? nic nie rozumiemgrześ19 pisze:A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?


-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Dzięki za konkretną odpowiedz. Cieżka sprawa z tym rozwiercaniem. Normalnym wiertlem to przewierce znowu, i wyjdzie na to ze lepiej zeby stare zostaly.zmyngut pisze:Tulejki po wciśnięciu w karter należy rozwiercić pod wałek- najlepiej byłoby zachować osiowość (rozwiercać na skręconych karterach ale w domu ciężko).



Natomiast nie wiem o co Ci chodzi z tymi wielkowpustami? Ja sie kiepsko znam i dlatego pytam o co chodzi konkretnie bo nie wiem.
Wałek wyglada jak na zdjeciach, trzeba go chyba bedzie zmienic, choc nie chce sie coraz bardziej pakowac w koszty, reszta skrzyni okej.
- zmyngut
- Posty: 687
- Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 125
- Lokalizacja: Poniatowa
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Rozwierca się rozwiertakiem. A ja też nie wiem co to są te na zębach 

-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
ahazmyngut pisze:Rozwierca się rozwiertakiem. A ja też nie wiem co to są te na zębach



Niestety nie mam rozwiertaka, może jakoś inaczej bede sie starał to przycyganić, albo do sąsiada pójde. Przynajmniej wiem, ze te nowe tulejki nie nadają się do kosza, gorzej z wałkiem :->
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Był kiedyś temat wałka, poszperaj na googlach po nowych ZMD i będziesz miał odpowiedź. Ręki sobie nie dam uciąć, ale z tego co pamiętam to jest OK/nie przeszkadza.
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Faktycznie, moze byc, dziekuje Ci Savier
-
- Posty: 144
- Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
- GG: 0
- Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r. - Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Miałem na mysli wewnętrzy wieloklin na trybach. Skoro wieloklin na wałku jest uszkodzony to czy na trybach jest dobry?
Zerknij sobie na 5-ta stornę tego poradnika
http://jawa-cz.site90.com/resume/Skrzyn ... S01-XX.pdf
Jest tam opisany dokładnie Twój przypadekz komentarzem że wałek ( prawdopodobnie z kołami ) nadaje się tylko do wymiany.
Tulejki są zapewne od tego silnika.Jeżeli zdjęcie nie przekłamuje to podoba mi się kolor tego stopu. Zgodnie ze sztuką montaż takich tulekjek przebiega w ten sposób że wkładasz ją w otwór, kładziesz karter na stabilnym stoliku i przeciskasz najlepiej prasą albo ew. młotkiem kulke (taką łożyskową) o średnicy minimalnie mniejszej niż średnica wałka, w ten sposób tak jakby rozwalcowujesz ta tulejkę tak że rozbije sie ona w otworze ibędzie zamocowana na amen i masz pewność że się nie przekręci. Pod miejsce uderzenia należy coś podłożyć żeby siła uderzenia nie szła w karter. Natępnie mając osadzoną tulejkę z otworem nieco mniejszym od wałka rozwiertakiem nastawnym ( wiertło jest opcją gorszą ponieważ wykonany otwór nie będzie ani okrągły jak na standardy silnikowe a tym bardziej nie bedzie miał żądanego wymiaru, ale jak tkoś nie ma rozwiertaka to od biedy musi być wiertło ) rowiercasz delikatnie tulejkę na żadany wymiar wałka.
Jeżeli nie masz kulki albo rozwiertaka to spytaj w zakładach gdzie robią takie rzeczy, dobry zwykły mechanik też powienien mieć to rozwiercą za grosze. Nie wyobrażam sobie żeby nie mieli.
Zerknij sobie na 5-ta stornę tego poradnika
http://jawa-cz.site90.com/resume/Skrzyn ... S01-XX.pdf
Jest tam opisany dokładnie Twój przypadekz komentarzem że wałek ( prawdopodobnie z kołami ) nadaje się tylko do wymiany.
Tulejki są zapewne od tego silnika.Jeżeli zdjęcie nie przekłamuje to podoba mi się kolor tego stopu. Zgodnie ze sztuką montaż takich tulekjek przebiega w ten sposób że wkładasz ją w otwór, kładziesz karter na stabilnym stoliku i przeciskasz najlepiej prasą albo ew. młotkiem kulke (taką łożyskową) o średnicy minimalnie mniejszej niż średnica wałka, w ten sposób tak jakby rozwalcowujesz ta tulejkę tak że rozbije sie ona w otworze ibędzie zamocowana na amen i masz pewność że się nie przekręci. Pod miejsce uderzenia należy coś podłożyć żeby siła uderzenia nie szła w karter. Natępnie mając osadzoną tulejkę z otworem nieco mniejszym od wałka rozwiertakiem nastawnym ( wiertło jest opcją gorszą ponieważ wykonany otwór nie będzie ani okrągły jak na standardy silnikowe a tym bardziej nie bedzie miał żądanego wymiaru, ale jak tkoś nie ma rozwiertaka to od biedy musi być wiertło ) rowiercasz delikatnie tulejkę na żadany wymiar wałka.
Jeżeli nie masz kulki albo rozwiertaka to spytaj w zakładach gdzie robią takie rzeczy, dobry zwykły mechanik też powienien mieć to rozwiercą za grosze. Nie wyobrażam sobie żeby nie mieli.
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Fajny poradnik! Super obrazowo !
Faktycznie, to się kwalifikuje pod mój problem, ale może nie będzie tak źle jak złoże ... za dużo już kasy wydałem na ten silnik, przed remontem coś się działo z biegami, ale coś nie wielkiego bo nawet tego dobrze nie pamiętam, natomiast luzy na wszystkim były tak ogromne że to mogła być i tego wina.
Faktycznie, to się kwalifikuje pod mój problem, ale może nie będzie tak źle jak złoże ... za dużo już kasy wydałem na ten silnik, przed remontem coś się działo z biegami, ale coś nie wielkiego bo nawet tego dobrze nie pamiętam, natomiast luzy na wszystkim były tak ogromne że to mogła być i tego wina.
- Halski
- Posty: 209
- Rejestracja: 2011-12-29, 11:33
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 1980r.
SHL M04 1953r.
SHL M17 Gazela 1969r.
... - Lokalizacja: LPU
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
W sprawie rozwiercania tulejek, to proponuję udać się do najbliższego zakładu zajmującego się alternatorami i rozrusznikami. Tam takie rzeczy robią na co dzień.
-
- Posty: 144
- Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
- GG: 0
- Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r. - Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Widziałem na wykładach w internecie z jakiejś wyższej uczelni wykres zużycia materiału od ekspoloatacji. Ukazane było że zużyte elementy na których jest luz zaczynają się zużywać nieproporcjonalnie szybko do czasu, tzn. że np. mając nową tulejkę korbowodu przedzedziemy na niej załóżmy 15 kkm zanim pojawi się delikatny luz, to podwojenie luzu nastąpi nie po kolejnych 15 kkm lecz po 5 kkm, nastepne podwoejenie po 3kkm, następne po 2kkm itd. Dlatego nie należy liczyć że jeżeli na jakimś elemencie przejechane jest ileś km, to na trochę zużytym można przejechać drugie tyle.
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Możliwe, i całkiem realne, samo to, że to wyrób PRL należy dodać że będzie się już na starcie niesamowicie szybko zużywało.
Z innej beczki. Rozkminiam to i pewien nie jestem. Jeżeli ustawie tryby na I-wszy bieg, to w której wypustce zmieniacza ma być kulka? Prosze napiszcie patrzac na ten obrazek ze np. pierwsza od dołu druga od góry albo coś
To samo was poproszę o zdanie. Do wałka który zmienia biegi są przymocowane że tak to nazwe widełki, które mają dwa zęby, między te zęby wchodzi to co jest u góry na obrazku, czy podczas pracy skrzyni, zmieniania biegów itp. w każdej pozycji ta część z obrazka powyżej znajduje się między tymi zębami? Czy np. może być tak, że któryś z zębów wchodzi w jedną z dwóch dziur które ma ta część na obrazku?
Z innej beczki. Rozkminiam to i pewien nie jestem. Jeżeli ustawie tryby na I-wszy bieg, to w której wypustce zmieniacza ma być kulka? Prosze napiszcie patrzac na ten obrazek ze np. pierwsza od dołu druga od góry albo coś
To samo was poproszę o zdanie. Do wałka który zmienia biegi są przymocowane że tak to nazwe widełki, które mają dwa zęby, między te zęby wchodzi to co jest u góry na obrazku, czy podczas pracy skrzyni, zmieniania biegów itp. w każdej pozycji ta część z obrazka powyżej znajduje się między tymi zębami? Czy np. może być tak, że któryś z zębów wchodzi w jedną z dwóch dziur które ma ta część na obrazku?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Lecąc od góry 1 rowek to 1 bieg później N 2 i 3 . Podczas zmiany biegu te widełki o których piszesz na wałku opierają się o jedno z tych dwóch miejsc w zmianiaczu widocznym na foto przesuwając go w odpowiednią pozycję , że tak powiem każdy ma swoją dziurę , bo nie do końca rozumiem o co pytałeś .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Co do zmiany biegów rozkminiłem tak jak napisałeś, że od góry lecą kolejno dziurki, I, II i III bieg, choć z początku bez oględzin wydawało mi się że pierwsza od dołu to I bieg, potem luz ... i dwa biegi, tylko mi się dziury nie zgadzały i jak obejrzałem na wlasne oczy to wszystko i wtedy już wiadomo, ze tak jak ja podałem w poprzednim zdaniu jest nie możliwe.
No ale mamy I bieg w pierwsze wypustce od góry, potem 2 i 3, a gdzie jest luz? Przeciez on jest jakby miedzy I a II biegiem, i nie moge sobie wyobrazic jaką pozycje ma ów zmieniacz w trakcie luzu.
Jeżeli chodzi o moje drugie pytanie, to przedstawiam rysunek na dole.
W pierwszym przypadku jest tak, że widełki ze swoimi dwoma zębami mają między sobą zmieniacz, czy tak powinno być zawsze? Czy w trakcie zmiany biegów może dojsć do sytuacji z drugiego przykładu gdzie jeden ząb widełek wpada w dziurę ktora zaznaczyłem strzalka? Pytam was o takie rzeczy bo chce sie upewnic ze nie mam za duzego luzu.
No ale mamy I bieg w pierwsze wypustce od góry, potem 2 i 3, a gdzie jest luz? Przeciez on jest jakby miedzy I a II biegiem, i nie moge sobie wyobrazic jaką pozycje ma ów zmieniacz w trakcie luzu.
Jeżeli chodzi o moje drugie pytanie, to przedstawiam rysunek na dole.
W pierwszym przypadku jest tak, że widełki ze swoimi dwoma zębami mają między sobą zmieniacz, czy tak powinno być zawsze? Czy w trakcie zmiany biegów może dojsć do sytuacji z drugiego przykładu gdzie jeden ząb widełek wpada w dziurę ktora zaznaczyłem strzalka? Pytam was o takie rzeczy bo chce sie upewnic ze nie mam za duzego luzu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Napisz e jeszcze raz dla jasności lecąc od góry rowkami :
1 bieg
LUZ
2 bieg
3 bieg
Co do widełek i zmieniacza to swobodnie mogą być w narysowanej przez Ciebie syt. nr 1 jak i nr 2 (czasem po zmianie biegu tak zostają i tak jest). Natomiast podczas zmiany biegu ustawiają się zawsze w sposoób taki jak na nr 2 .
1 bieg
LUZ
2 bieg
3 bieg
Co do widełek i zmieniacza to swobodnie mogą być w narysowanej przez Ciebie syt. nr 1 jak i nr 2 (czasem po zmianie biegu tak zostają i tak jest). Natomiast podczas zmiany biegu ustawiają się zawsze w sposoób taki jak na nr 2 .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Dziękuje bardzo za konkretna odpowiedz.
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125
- Lokalizacja: Galicja
- Kontaktowanie:
Re: Składanie skrzyni, kilka pytań
Ale jeszcze dla pewnosci, jak skladam silnik to pozycje wyjsciowa ustawic tak jak w przykladzie pierwszym? tzn pozycje wyjsciowa zmieniacza.
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości