Post
autor: franq87 » 2014-11-21, 00:23
W wałach korbowych silników W2B stosowane były dwa rodzaje łożyskowania stopy korbowodu:
W pierwszym elementem tocznym były trzy rzędy rolek bez koszyka( co ciekawe te same rolki stosowane były w łożysku wałka zdawczego),średnica czopa dolnego wynosiła 21,20mm ,korbowody kute ze stali 14hg do ok 72r. następnie ze stali 16hg( spowodowane to było zaprzestaniem produkcji tego gatunku stali przez hutę, OBR musiał przeprowadzać próby wytrzymałościowe pomimo zapewnień "że to tyż będzie dobre" ,potrzebne były zmiany w dokumentacji) stopa korbowodu z dwoma rowkami smarnymi na wyskokości przekładek rolek. Z powodu kłopotliwego i długotrwałego montażu łożyskowania( do montażu używano "maszynek" skonstruowanych specjalnie do tego celu w wytwórni) ,oraz kłopotów ze smarowaniem łożyskowania(na pewnym etapie zastosowano szerszy frez pod stopę korbowodu w tarczach dla lepszego smarowania) szukano łatwiejszej i przy okazji tańszej alternatywy. Ośrodek badawczo-rozwojowy przygotował zespół wału korbowego ze złożeniem igłowym w stopie korbowodu produkcji czechosłowackiej(popularnie nazywanym wtedy złożeniem Dirkopa- nie wiem skąd taka nazwa), potrzebne były jednak pewne zmiany konstrukcyjne: średnicę czopa dolnego zwiększono do 22mm, stopa korbowodu została zwężona (stosując szersze podkładki) oraz miała nacięty pojedynczy rowek pod smarowanie. To łozyskowanie(jednorzędowe z prowadzeniem igieł w stalowym koszyku początkowo produkcji zagranicznej, następnie Fabryki Łożysk Tocznych) stosowane było do końca produkcji za wyjątkiem serii wałów starszej konstrukcji ok 79r.
Proszę zwrócic uwagę, że dla zmiany łożyskowania potrzeba było przekonstruować wał co oznaczało nowe rysunki, zmiany dokumentacji ,w parku maszynowym, a spowodowane to było tak słabą dostępnością do materiałów .
(Informacji udzielił inż. Stanisław Górecki)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.