
Silnik W2A vs. W2B - różnice
- Sirian-S1
- Posty: 64
- Rejestracja: 2009-03-25, 17:44
- GG: 41923036
- Moje maszyny: -->
Wsk M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Wieluń
- Kontaktowanie:
Silnik W2A vs. W2B - różnice
Powiedzcie koledzy jakie były różnice pomiędzy tymi silnikami. Oprócz oczywiście zapłonu. Głównie chodzi mi o skrzynię biegów. Czy silniki W2B montowane w Gazeli miały inną skrzynię, sprzęgło niż W2A? Koła zamachowego na wale chyba nie było w W2A? Po jakich modyfikacjach silnika uzyskano w W2B moc większą o 2 KM? Czy podczas jazdy odczuwalna jest duża różnica pomiędzy jednym silnikiem a drugim? Za wszystkie odpowiedzi z góry dziękuję... 

-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Uściślijmy:
- W2A - M11W
- W2 - M17 Gazela
- W2B - WSK 175 do 75 roku
Z moich obserwacji wynika, że przełożenia w skrzyni wszystkich tych silników były takie same. Różnice były w kształcie wycięć pod kły i samych kłach oraz w wodzikach (W2A i W2 - blaszane o różnym kształcie dla obu silników, W2B - kute tzw. cienkie). Różnice były również w karterach:
W2 - wyprowadzenie przewodu przez wycięcie w karterze, W2B - przez wycięcie w pokrywie, brak nacięcia na linkę sprzęgła w W2 i taka guma ochronna na linkę. W2 - cylinder i głowica bez gum, W2B - z gumami.
Różnice nie były wielkie co zapewniało zamienność części ale jednak były
- W2A - M11W
- W2 - M17 Gazela
- W2B - WSK 175 do 75 roku
Z moich obserwacji wynika, że przełożenia w skrzyni wszystkich tych silników były takie same. Różnice były w kształcie wycięć pod kły i samych kłach oraz w wodzikach (W2A i W2 - blaszane o różnym kształcie dla obu silników, W2B - kute tzw. cienkie). Różnice były również w karterach:
W2 - wyprowadzenie przewodu przez wycięcie w karterze, W2B - przez wycięcie w pokrywie, brak nacięcia na linkę sprzęgła w W2 i taka guma ochronna na linkę. W2 - cylinder i głowica bez gum, W2B - z gumami.
Różnice nie były wielkie co zapewniało zamienność części ale jednak były

- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Oznaczenie do 1975 roku dla czwórek to W2? Z tego co wiem to silniki różniły się w trakcie tych 1972-1975
- Sirian-S1
- Posty: 64
- Rejestracja: 2009-03-25, 17:44
- GG: 41923036
- Moje maszyny: -->
Wsk M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Wieluń
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Tak Johnny chodziło mi o różnice silników W2A montowanych w SHL M11W i W2B montowanych w Gazeli i pierwszych WSK 175. Nowsze odmiany silnika mnie nie interesują w tym przypadku. A sprzęgło jest takie samo w obu silnikach? Ponawiam pytanie o koło zamachowe. Czy takowe było montowane w silnikach typu W2A? Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B?
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Kanały, komora spalania.Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B? Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B?
-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Jeszcze raz napiszę w Gazeli był silnik W2
a nie w W2B
W2A to całkiem inny cylinder niż W2 więc pewnie to ma jakiś wpływ. Ponadto z tego co pamiętam wszystkie trzy typy silnika miały różny stopień sprężania co przełożyło się na moc.
Oznaczenie silnika w wsk do 75 roku to W2B
W silnikach WSK na przestrzeni lat 72-75 raczej zmian nie było. Wszystkie zmiany takie jak przeniesienie wysprzęglika na kartery, zmiana instalacji na 6V, zmiana przełożeń czy zmiana średnicy wałków w łańcuszku sprzęgłowym nastąpiła już praktycznie przed '75 roku. Dokładne numery silnika, od których były wprowadzane zmiany podaje H. Załęski.


Oznaczenie silnika w wsk do 75 roku to W2B

W silnikach WSK na przestrzeni lat 72-75 raczej zmian nie było. Wszystkie zmiany takie jak przeniesienie wysprzęglika na kartery, zmiana instalacji na 6V, zmiana przełożeń czy zmiana średnicy wałków w łańcuszku sprzęgłowym nastąpiła już praktycznie przed '75 roku. Dokładne numery silnika, od których były wprowadzane zmiany podaje H. Załęski.
- Sirian-S1
- Posty: 64
- Rejestracja: 2009-03-25, 17:44
- GG: 41923036
- Moje maszyny: -->
Wsk M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Wieluń
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
A co ze sprzęgłem i kołem zamachowym? Czy cylinder i tłok od W2 lub W2B podejdzie do W2A?
- krzysiek200
- Posty: 880
- Rejestracja: 2012-12-02, 22:26
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2 DUDEK '75
WSK M21W2 KOBUZ '77 - Lokalizacja: Łowicz/Nieborów
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Z tego co się orientuję to w Gazeli jest inny łańcuszek sprzęgłowy (rolka 6 mm a w WSK 5 mm)
- gabste
- Posty: 709
- Rejestracja: 2007-11-19, 17:43
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175
636B 04 - Lokalizacja: Rzeszów
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnie
-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Nic nie podejdziegabste pisze:Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnie


Jako ciekawostkę powiem, że widziałem silnika W2A z cylindrem i głowicą od W2 (W2B) i zamontowany do WSK 175 - jakoś to jeździło, nie wiem czy silnik rozwijał katalogowe parametry ale jednego jestem pewien: odpalał i całkiem nieźle jeździł

Co do łańcuszka to grubość rolki została zmieniona dopiero w trakcie produkcji silnika W2B dla WSK 175 - w W2A i W2 i początkowych W2B była taka sama.
- Savier
- Administrator
- Posty: 6353
- Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
- GG: 0
- Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75 - Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Agresives ogarniał te tematy, fajnie jakby się wypowiedział.
Poza tym do silnika wszystko podejdzie, jak Gabste pisał, do motocykla nie
.
A jak było z wyjściami przewodów z prądnicy?
SHLki miały obok cylindra, ale czy wszystkie wueski miały już to zmienione?
Poza tym do silnika wszystko podejdzie, jak Gabste pisał, do motocykla nie

A jak było z wyjściami przewodów z prądnicy?

-
- Posty: 640
- Rejestracja: 2012-04-17, 19:45
- GG: 0
- Moje maszyny: swidnik
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Mnie ciekawi sprawa łańcuszka sprzęgłowego z Gazeli na rolce 6mm. W wsk stosowany już był 5mm. Były różnice w zębatkach sprzęgłowych ? Można stosować łańcuszek na rolce 6mm do sprzęgła wsk ? Grubsza rolka automatycznie powinna chyba dać lepszy naciąg? Favorit ma w ofercie łańcuszek na 6mm pewnie znacznie trwalszy niż łańcuszki dostępne do wsk na rolce 5mm OKINOI i inne no name.
-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
W2B z WSKi to całkiem inne odlewy karterów. Produkcję Gazeli zakończono w '70 roku, zaś produkcję WSK-175 rozpoczęto w '72 - czy jakieś silniki się ostały i je zakładali, trudno powiedzieć. Widziałem kiedyś, WSK 175 z '73 roku z cylindrem od Gazeli, gość twierdził, że tak było od nowości ale plomby na cylindrze nie było więc pewności mieć nie można.
Gazelę skończyli produkować po ok. 55000 egzemplarzy, więc gdzieś w tych okolicach zaczyna się silnik W2B - najwyższy numer silnika w Gazeli jaki widziałem to było właśnie coś w okolicach 55 xxx, zaś najniższy w WSK 175 widziałem 56xxx. Więc z grubsza pasuje.
Najciekawsze różnice w silnikach W2 i W2B (w stosunku do 059) to:
- W2 - wyjście przewodów prądnicy w karterze, W2B - brak otworu,
- wycisk sprzęgła montowany w pokrywie prawej (oba silniki)
- brak nacięcia na linkę sprzęgła w obu przypadkach (była taka charakterystyczna gumka, przez którą przechodziła linka sprzęgła)
- aż do numeru ok. 100 000 brak spustu oleju z komory korbowej, powyżej tego numeru był już nadlew pod śrubę ale nie było gwintowanego otworu (silnik 059 zaczyna się gdzieś w okolicach 123 000).
Były jeszcze jakieś różnice w okolicach wałka zdawczego ale tutaj dokładnie nie wiem o co chodziło. Powyższe wynaturzenia to efekt analizy zdjęć kilkudziesięciu silników, które udało mi się zgromadzić - proszę podchodzić do tego z rezerwą bo przez lata właściciele tworzyli różne wydmuszki i różnie to może być - chociaż starałem się odsiać plewy od ziarna.
Co do łańcuszka to katalogi oraz książki podają tylko zmianę łańcuszka (średnicę rolki), podczas gdy nic nie mówią o zmianie zębatek. Spotkałem się jednak z zębatkami sprzęgłowymi oraz koszami sprzęgłowymi, które miały bardzie spiczate zęby - tłumaczenie pojawiało się wtedy zawsze w stylu: "to są części z Gazeli". Być może taka właśnie była różnica.
Gazelę skończyli produkować po ok. 55000 egzemplarzy, więc gdzieś w tych okolicach zaczyna się silnik W2B - najwyższy numer silnika w Gazeli jaki widziałem to było właśnie coś w okolicach 55 xxx, zaś najniższy w WSK 175 widziałem 56xxx. Więc z grubsza pasuje.
Najciekawsze różnice w silnikach W2 i W2B (w stosunku do 059) to:
- W2 - wyjście przewodów prądnicy w karterze, W2B - brak otworu,
- wycisk sprzęgła montowany w pokrywie prawej (oba silniki)
- brak nacięcia na linkę sprzęgła w obu przypadkach (była taka charakterystyczna gumka, przez którą przechodziła linka sprzęgła)
- aż do numeru ok. 100 000 brak spustu oleju z komory korbowej, powyżej tego numeru był już nadlew pod śrubę ale nie było gwintowanego otworu (silnik 059 zaczyna się gdzieś w okolicach 123 000).
Były jeszcze jakieś różnice w okolicach wałka zdawczego ale tutaj dokładnie nie wiem o co chodziło. Powyższe wynaturzenia to efekt analizy zdjęć kilkudziesięciu silników, które udało mi się zgromadzić - proszę podchodzić do tego z rezerwą bo przez lata właściciele tworzyli różne wydmuszki i różnie to może być - chociaż starałem się odsiać plewy od ziarna.
Co do łańcuszka to katalogi oraz książki podają tylko zmianę łańcuszka (średnicę rolki), podczas gdy nic nie mówią o zmianie zębatek. Spotkałem się jednak z zębatkami sprzęgłowymi oraz koszami sprzęgłowymi, które miały bardzie spiczate zęby - tłumaczenie pojawiało się wtedy zawsze w stylu: "to są części z Gazeli". Być może taka właśnie była różnica.
- Sirian-S1
- Posty: 64
- Rejestracja: 2009-03-25, 17:44
- GG: 41923036
- Moje maszyny: -->
Wsk M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Wieluń
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Czyli musiało podejść skoro odpalało i jeździło...Johnny pisze:Nic nie podejdziegabste pisze:Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnieW W2A cylinder ma wylot na środku cylindra, zaś w w W2 i W2B wylot jest skośmy - SHL M11-w miała podwójną ramę, zaś i gazela i WSK 175 jednorurową - stąd taka różnica. Tłok z dużym prawdopodobieństwem jest taki sam. Głowica w W2A jest inna bo niesymetryczna
Silnika W2A w SHL nie był montowany symetrycznie.
Jako ciekawostkę powiem, że widziałem silnika W2A z cylindrem i głowicą od W2 (W2B) i zamontowany do WSK 175 - jakoś to jeździło, nie wiem czy silnik rozwijał katalogowe parametry ale jednego jestem pewien: odpalał i całkiem nieźle jeździł
Co do łańcuszka to grubość rolki została zmieniona dopiero w trakcie produkcji silnika W2B dla WSK 175 - w W2A i W2 i początkowych W2B była taka sama.


-
- Posty: 634
- Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350 - Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Jak to powiedział jeden z moich kolegów "taki silnik z SEMem tylko magneto większe"Sirian-S1 pisze: Czyli musiało podejść skoro odpalało i jeździło...Tak jak pisze Savier. Do silnika podejdzie a do moto nie. Mnie głównie chodziło o to czy można założyć do silnika W2A cylinder i głowicę od W2/W2B i wrzucić takowy silnik do Wsk 175 żeby nie martwić się o aku. Z Waszych wypowiedzi wnioskuję że można...

- Sirian-S1
- Posty: 64
- Rejestracja: 2009-03-25, 17:44
- GG: 41923036
- Moje maszyny: -->
Wsk M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Wieluń
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Tego nie słyszałem...
Hahahaha...
Jak kilka osób przeczyta to zaraz pojawią się larytasy na Allegro... 



- Hokunin
- Posty: 15
- Rejestracja: 2015-02-15, 16:46
- GG: 0
- Moje maszyny: SHL M11W '67
SHL M17 '68
Galaxy II '05 - Lokalizacja: Mielec
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Myślę że to powinno rozwiać wątpliwości jeśli chodzi o silniki W2A i W2.
http://shl-gazela.republika.pl/silniki.html
Autor : Fenix
http://shl-gazela.republika.pl/silniki.html
Autor : Fenix
- CrazyMario
- Posty: 284
- Rejestracja: 2013-04-26, 22:43
- GG: 7935765
- Moje maszyny: M06-64
- Lokalizacja: Stolno
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
Silniki 060 od jakiej numeracji się zaczynały ?Johnny pisze:W2B z WSKi to całkiem inne odlewy karterów. Produkcję Gazeli zakończono w '70 roku, zaś produkcję WSK-175 rozpoczęto w '72 - czy jakieś silniki się ostały i je zakładali, trudno powiedzieć. Widziałem kiedyś, WSK 175 z '73 roku z cylindrem od Gazeli, gość twierdził, że tak było od nowości ale plomby na cylindrze nie było więc pewności mieć nie można.
Gazelę skończyli produkować po ok. 55000 egzemplarzy, więc gdzieś w tych okolicach zaczyna się silnik W2B - najwyższy numer silnika w Gazeli jaki widziałem to było właśnie coś w okolicach 55 xxx, zaś najniższy w WSK 175 widziałem 56xxx. Więc z grubsza pasuje.
Najciekawsze różnice w silnikach W2 i W2B (w stosunku do 059) to:
- W2 - wyjście przewodów prądnicy w karterze, W2B - brak otworu,
- wycisk sprzęgła montowany w pokrywie prawej (oba silniki)
- brak nacięcia na linkę sprzęgła w obu przypadkach (była taka charakterystyczna gumka, przez którą przechodziła linka sprzęgła)
- aż do numeru ok. 100 000 brak spustu oleju z komory korbowej, powyżej tego numeru był już nadlew pod śrubę ale nie było gwintowanego otworu (silnik 059 zaczyna się gdzieś w okolicach 123 000).
Były jeszcze jakieś różnice w okolicach wałka zdawczego ale tutaj dokładnie nie wiem o co chodziło. Powyższe wynaturzenia to efekt analizy zdjęć kilkudziesięciu silników, które udało mi się zgromadzić - proszę podchodzić do tego z rezerwą bo przez lata właściciele tworzyli różne wydmuszki i różnie to może być - chociaż starałem się odsiać plewy od ziarna.
Co do łańcuszka to katalogi oraz książki podają tylko zmianę łańcuszka (średnicę rolki), podczas gdy nic nie mówią o zmianie zębatek. Spotkałem się jednak z zębatkami sprzęgłowymi oraz koszami sprzęgłowymi, które miały bardzie spiczate zęby - tłumaczenie pojawiało się wtedy zawsze w stylu: "to są części z Gazeli". Być może taka właśnie była różnica.
Mam numer W2 64xxx i w nim niema koła zamachowego - tylko tulejka, Po schematach silników widze, że w 060 nie było koła zamachowego.
- Muciek
- Moderator
- Posty: 1466
- Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
- Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
- Lokalizacja: Radziechowy
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
060 ma karter bez tego miejsca na rozrusznik.
- CrazyMario
- Posty: 284
- Rejestracja: 2013-04-26, 22:43
- GG: 7935765
- Moje maszyny: M06-64
- Lokalizacja: Stolno
- Kontaktowanie:
Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice
W takim razie - silnik z opisem W2 64648 - jaki to dokładnie model ?
- mam tyko tulejkę zamiast koła zamachowego (taka bynajmniej była w komplecie)
- mam wgłębienie na rozrusznik
- głowica i cylinder z gumami
- gumowa tulejka na linkę sprzęgła
W takim razie ten silnik powinien mieć koło zamachowe czy nie ?
- mam tyko tulejkę zamiast koła zamachowego (taka bynajmniej była w komplecie)
- mam wgłębienie na rozrusznik
- głowica i cylinder z gumami
- gumowa tulejka na linkę sprzęgła
W takim razie ten silnik powinien mieć koło zamachowe czy nie ?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości