Tulejki karterów - wykonanie...?
-
- Posty: 64
- Rejestracja: 2012-06-11, 12:40
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ 1983r.
- Lokalizacja: Chojnice
- Kontaktowanie:
Tulejki karterów - wykonanie...?
Witam...
Jak wykonać tulejki karterów? Chodzi głównie o luzy kiedy kwalifikować do wymiany i jakie zastosować luzy w nowych tulejkach.
Czy muszą być wykonane z brązu czy można zastosować mosiądz?
Pozdrawiam...
Jak wykonać tulejki karterów? Chodzi głównie o luzy kiedy kwalifikować do wymiany i jakie zastosować luzy w nowych tulejkach.
Czy muszą być wykonane z brązu czy można zastosować mosiądz?
Pozdrawiam...
- AudioBas
- Administrator
- Posty: 4118
- Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
- GG: 3615115
- Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Lepiej zostaw stare tulejki....
Dorabianych nie wycentrujesz tak samo jak stare i może być kiepsko!
Dorabianych nie wycentrujesz tak samo jak stare i może być kiepsko!
- Muciek
- Posty: 1466
- Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
- Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
- Lokalizacja: Radziechowa
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Najlepiej z brązu samosmarującego. Tokarz niech wytoczy na minimalnie mniejszy wymiar niż wałek (2 -3 setki) wciśnij do obudowy i rozwierć rozwiertakiem otwór na wymiar aby wałek się swobodnie obracał luz 5-7 setek około.
- Skinder
- Posty: 2221
- Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
- Moje maszyny: Perkoz 0001
- Lokalizacja: Lubicz
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Idąc tym tokiem myślenia to łożysk też nie powinno się wymieniać, bo mogą delikatnie inaczej osiąść. Pozatym, jak niby to robili w fabryce ? I jakim cudem coś centrycznego można osadzić niecentrycznie?AudioBas pisze:Lepiej zostaw stare tulejki....
Dorabianych nie wycentrujesz tak samo jak stare i może być kiepsko!
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Takim cudem, że jak się osadza tulejke na wcisk to otwór wewnętrzny się zniekształca. I wtedy trzeba to poprawić rozwiertakiem.I jakim cudem coś centrycznego można osadzić niecentrycznie?
Muciek jak nigdy zero trollowania, full konkretna odpowiedź metoda jak najbardziej słuszna - nie ma sensu pasować tych wałków ciasno. 5 setek to jak dla mnie mało, tym bardziej że jak zrobimy to rozwiertakiem ręcznym to super osiowości na dwóch tulejkach nie osiągniemy. Także lepiej dać mu więcej luzu niż go przypadkiem zakleszczyć.
Mosiądz będzie za twardy - wydaje się to dobre (że niby bardziej wytrzymałe), ale czop wałka będzie się wycierał. Daj standardowo CuSn10P (stare B101), to fajny materiał. Najlepiej takich zabiegach dać nowy pośredni bo używki są zawsze powycierane. Nowy wałek ZMD idzie dostać za śmieszne pieniądze.
Co do kwalifikowania tulejki do wymiany:
- na pewno jeśli tulejka jest luźna w gnieździe i można ja wyjąć palcem lub przy uzyciu lekkich narzędzi,
- jeśli ma widoczny owal otworu,
- z resztą ciężko bo trzeba złożyć połówki, wtedy patrzysz czy poza luzem osiowym wałek lata mocno promieniowo.
- Jawer
- Posty: 148
- Rejestracja: 2011-11-22, 18:25
- GG: 6650935
- Moje maszyny: WSK m06-z2
JAWA 250/04 - Lokalizacja: Zduńska Wola / Łódź
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Tak jak Alien piszę CuSn10P (fosforobrąz, fosfobrąz)
Zapraszam na forum starych Jaw - http://www.jawa250.fora.pl
- wujcio
- Posty: 1764
- Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
- GG: 0
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
W fabryce mieli specjalny rozwiertak który rozwiercał obie tulejki w jednym złożeniu karterów dzięki czemu było wszystko osiowo.Skinder pisze:Idąc tym tokiem myślenia to łożysk też nie powinno się wymieniać, bo mogą delikatnie inaczej osiąść. Pozatym, jak niby to robili w fabryce ? I jakim cudem coś centrycznego można osadzić niecentrycznie?AudioBas pisze:Lepiej zostaw stare tulejki....
Dorabianych nie wycentrujesz tak samo jak stare i może być kiepsko!
Z łożyskami jest mniejszy problem bo otwory są osiowe (jeśli mamy kartery od pary)
na tulejki polecam brąz: B101 lub twardszy BA1032.
- lisek13
- Posty: 91
- Rejestracja: 2010-08-06, 22:11
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2 `77
WSK M21W2 Kobuz `77, - Lokalizacja: Na Jurze (SZA)
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Proponuje zastanowić się co chce się osiągnąć i na jak długo. Wystarczy spojrzeć na stare tulejki i od razu widać że otwór nie jest osiowy, przynajmniej w większości przypadków. Co się z tym wiąże ręczna próba rozwiercenia w nowych tulejkach takich otworów osobno gwarantuje brak współosiowości po złożeniu karterów, co z kolei wymusza zastosowanie większego luzu - mijamy się z celem skoro chcemy go zmniejszyć.
Kolejną ważną rzeczą jest równoległość osi wałków w skrzyni i odległość tych wałków, choć przy tym zarysie zęba delikatna zmiana odległości osi nie powinna mieć takiego znaczenia, bardziej martwiłbym się równoległością.
Sumując uważam, że jeżeli tulejki nie cechują się bardzo silnym zużyciem, o którym wspomniał Alien, nie dysponując sprzętem i narzędziami, które pozwolą nam na wykonanie otworów współosiowo, równolegle do drugiego wałka i w odpowiedniej odległości nie ma sensu brać się za ich wymianę.
Kolejną ważną rzeczą jest równoległość osi wałków w skrzyni i odległość tych wałków, choć przy tym zarysie zęba delikatna zmiana odległości osi nie powinna mieć takiego znaczenia, bardziej martwiłbym się równoległością.
Sumując uważam, że jeżeli tulejki nie cechują się bardzo silnym zużyciem, o którym wspomniał Alien, nie dysponując sprzętem i narzędziami, które pozwolą nam na wykonanie otworów współosiowo, równolegle do drugiego wałka i w odpowiedniej odległości nie ma sensu brać się za ich wymianę.
-
- Posty: 695
- Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
- Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2 - Lokalizacja: Sieradz
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Rzekł bym tak. Wymień tulejki i idź z karterami i wałkiem do jakiegoś zakładu. Rozwiercą tulejki na za piwo lub 2 i będziesz miał z głowy i pewne
- Sarmat
- Posty: 375
- Rejestracja: 2013-11-01, 15:11
- Moje maszyny: WSK 125 B1
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Witam
Czy mógłby ktoś podać poprawne wymiary tejże tulejki która ma wejść do karteru bez potrzeby rozwiercania?
Pozdrawiam
Czy mógłby ktoś podać poprawne wymiary tejże tulejki która ma wejść do karteru bez potrzeby rozwiercania?
Pozdrawiam
- Daniel22
- Posty: 232
- Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
- GG: 6183789
- Moje maszyny: WSK 125/1983
- Lokalizacja: Puławy
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Także bym prosił o podanie tych wymiarów. Fabryczne tulejki są nie do dostania, nowymi miedzianymi można co najwyżej porzucać w Chińczyków z okna, a wałek lata wesoło po karterze i cały remont silnika na nic, jak przez te luzy nie chcą biegi wchodzić .Sarmat pisze:Witam
Czy mógłby ktoś podać poprawne wymiary tejże tulejki która ma wejść do karteru bez potrzeby rozwiercania?
Pozdrawiam
-
- Posty: 287
- Rejestracja: 2007-04-01, 16:14
- GG: 1970710
- Moje maszyny: WSK KOS '82
K750 - Lokalizacja: Dzierżoniów
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Robienie tego bez rozwiercania na niewiele się zda.
Trzeba pamiętać, ze otwory w karterach nie są idealnie w osi. Jezeli spasujesz ta tulejke pod wałek to na 100% po złożeniu karterów nie będzie chciał się obrócić.
Dochodzi jeszcze sprawa tego, że tulejki trzeba wciskać w karter, a więc ich fi wew zmniejszy się.
Najlepsza opcja to dać jakiemuś majstrowi do dorobienia te tulejki i zeby ci rozwiertakiem na frezarce je rozwiercił.
Trzeba pamiętać, ze otwory w karterach nie są idealnie w osi. Jezeli spasujesz ta tulejke pod wałek to na 100% po złożeniu karterów nie będzie chciał się obrócić.
Dochodzi jeszcze sprawa tego, że tulejki trzeba wciskać w karter, a więc ich fi wew zmniejszy się.
Najlepsza opcja to dać jakiemuś majstrowi do dorobienia te tulejki i zeby ci rozwiertakiem na frezarce je rozwiercił.
"o święty benzyniarzu ... "
- Daniel22
- Posty: 232
- Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
- GG: 6183789
- Moje maszyny: WSK 125/1983
- Lokalizacja: Puławy
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Dzięki za wyjaśnienie. Spróbuję skonsultować się z miejscowym specem od s-01, zobaczymy, kogo i jaką metodę poleci. Cięższa sprawa niż myślałem, ale sprzęt ma jeździć w sezonie .
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2013-11-17, 21:01
- GG: 0
- Moje maszyny: Ogar 205, WSK 125, HONDA CB500
- Lokalizacja: Karolew k/Łowicza
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Witam,
Mam podobny problem z tulejkami tzn. Po włożeniu wałka jest duży luz promieniowy.
Czy ktoś wymieniał te tulejki zgodnie ze sztuką i jest w stanie podać jakiegoś mechanika lub warsztat który mógłby się tym zająć?
Nie chcę sobie spartolić roboty a przed remontem już miałem problem z wyskakującą jedynką.
Czy w ogóle jest sens próby przekładania starych tulejek z innego silnika jeśli wałek nie będzie miał tak dużego luzu?
Mam podobny problem z tulejkami tzn. Po włożeniu wałka jest duży luz promieniowy.
Czy ktoś wymieniał te tulejki zgodnie ze sztuką i jest w stanie podać jakiegoś mechanika lub warsztat który mógłby się tym zająć?
Nie chcę sobie spartolić roboty a przed remontem już miałem problem z wyskakującą jedynką.
Czy w ogóle jest sens próby przekładania starych tulejek z innego silnika jeśli wałek nie będzie miał tak dużego luzu?
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2014-06-19, 19:34
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125, WSK 175 Kobuz
- Lokalizacja: Skoczów
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Panowie , mam B101 oraz BA1032 w postaci wałków i zamierzam zrobić z nich tulejki do 175. Który polecacie? nie umiem się zdecydować, czy lepszy samosmarowny brąz fosfowory B101 czy twardszy brąz aluminiowy BA1032 (bez cyny i fosforu). Wiecie może jaki materiał był w oryginalne?
-
- Posty: 82
- Rejestracja: 2013-11-10, 13:56
- GG: 0
- Moje maszyny: Różne
- Lokalizacja: Podkarpackie
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2014-06-19, 19:34
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125, WSK 175 Kobuz
- Lokalizacja: Skoczów
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Zrobiłem jednak z BA1032, zobaczymy jak się będą spisywały. Ciekawe z czego są te obecnie dostępne tulejki zrobione, mosiądź?
- jasiu
- Posty: 83
- Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
patrząc po wytrzymałości to te nowe tulejki najprawdopodobniej są wykonane z marchwi
-
- Posty: 77
- Rejestracja: 2014-09-03, 21:56
- GG: 0
- Moje maszyny: WFM M06 1962,
Junak M10 1961, - Lokalizacja: Jarocin
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Witam Kamratów
Zmierzyłem właśnie luz poosiowy wałka pośredniego - wynosi 1,2 mm.
Tulejki ciasno siedzą w karterach, owal również nie występuje ... luz
promieniowy myślę, że również w normie ... co prawda wyczuwalny ....
Pytanie zostawiać jak jest czy brać się za dorobienie nowych i osiowanie ?
Zmierzyłem właśnie luz poosiowy wałka pośredniego - wynosi 1,2 mm.
Tulejki ciasno siedzą w karterach, owal również nie występuje ... luz
promieniowy myślę, że również w normie ... co prawda wyczuwalny ....
Pytanie zostawiać jak jest czy brać się za dorobienie nowych i osiowanie ?
- Karlicek
- Posty: 193
- Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
- GG: 7162090
- Moje maszyny: M21 W2
M06 B3 - Lokalizacja: Gniezno
- Kontaktowanie:
Re: Tulejki karterów - wykonanie...?
Skoro tulejki są dobre to raczej nie ma sensu ich wymieniać. Za to koniecznie zdystansuj skrzynię (na obu wałkach) uwzględniając grubość uszczelki.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości