Rocznik mojej SR-ki to 1981 model 2J4, czyli na gaźniku stałociśnieniowym Mikuni z okrągłą przepustnicą 34 mm, poprzedni model 2J2 miał taki sam gażnik ale 32mm i mechaniczny zapłon. Motocykl kupiłem z przebiegiem ok 10 tyś km ale musiał trochę dostać w tyłek, bo po 26 tyś km tłok był już do wymiany i brał olej, ok 1l/1000 km. Wibracje jak to przy singlu.. są, ale nie nazbyt uciążliwe, przy ok 100 - 110 km/h obraz w lusterkach nieco się rozmywał, ale nie wpływało to na jazdę długodystansową, tzn na moje zmęczenie. W tym motocyklu wszystko jest na "silent blockach" tzn podnóżki, kierownica, siedzenie, tylny błotnik, lampy, lecz silnik jest przykręcony na sztywno do ramy. Warto zwrócić uwagę na stan tych gum, choć wszystkie można kupić to są jednak dość drogie. Silnik dobrze eksploatowany posłuży nawet 100 tyś km, choć wymiana tłoka po 50 tyś to standard. Dobrze lać wysokiej jakości olej ze względu na trwałość tłoka ale i również rozrządu, którego dźwigienki pracują po wałku rozrządu ślizgowo. Co do charakterystyki silnika, to jest tak elastyczny, że można jechać na 5 biegu już od ok 70 km/h, a gdy go przeciągnąć po biegach, to pomimo tylko 32 KM, potrafi dać baty większym i silniejszym motocyklom. Jak na swoją starą ramę i 36 mm zawieszenia doskonale się prowadzi i można sobie nieźle poczynać zarówno na trasie jak i w mieście. To rasowy cafe z zacięciem sportowym w fabrycznym wydaniu i do tego jeszcze wygodnie się nim podróżuje. Do dodatkowych atutów należy duży prześwit co ze sporymi skokami zawieszeń powoduje, że można nią jeździć nawet w średnim terenie. W porównaniu do kultowej Hondy GB500, SR-ka jest dłuższa wyższa, ale przede wszystkim oferuje wygodę, czego o GB nie można powiedzieć. Niejakie problemy może sprawić odpalanie, ten motocykl nie dysponuje rozrusznikiem elektrycznym, ale ma dźwignię odprężnika i jeśli tylko silnik jest w dobrym stanie, nie maproblemu z odpaleniem. Mankamenty tego motocykla to pękająca i korodująca blaszna podstawa siedzenia, na rynku wtórnym b. droga i ciężka do dostania. Remedium to zdjąć pokrowiec dać wzmocnienia i pomalować blachę pod gąbką, bo fabryka tego nie robiła. Późniejsze modele czyli 48T, z gaźnikiem podciśnieniowym miały tę podstawę już plastikową. Korodują również chromowane błotniki od spodu i lampa. Jeśli kupisz model 2J4 z przeogromną lampą przednią, ale również bardzo drogą to koniecznie o nią zadbaj. Koroduje także wydech, szczególnie komora rezonasowa zatylnym kołem, ale na zewnątrz nie widać. Ogólnie były modele 2J2 do 1979r- mała lampa, mały gaźnik stałociśnieniowy, 2J4 79-84 duża lampa duży gażnik, elektroniczny zapłon, 48T mała lampa, gażnik podciśnieniowy 34mm, inna kanapa bez fast becka- zadupka, innaczej mocowane i wygladające kirunkowskazy, inne podnóżki pasażera. Moim zdaniem najfajniejszy 2j4, poznasz je po początkowych nr np. 2J4......... na silniku nadlew na bloku pod gaźnikiem. W moim egzęplarzu szybko zakończyły żywot tylne amortyzatory, ale to wina poprzedniego właściciela, gdyż jeździł nią po polu.
Reasumując nie od parady Japończycy zakończyli produkcję tego modelu dopiero w tym roku jako SR400, po ponad 50 latach. To żywa legenda motoryzacji w bardzo dziarskim wydaniu i świetnie skrojony klasyk

.
Mam nadzieje że pomogłem.
Pat