ile było polskich konstrukcji motocykli?
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
ile było polskich konstrukcji motocykli?
Czy ktoś prowadzi ala kartotekę polskich motocykli ? Chodzi mi o motocykle potwierdzone choć jednym zdjęciem ewentualnie rysunkiem . Segreguje motocykle polskiego pochodzenia i zostało mi jeszcze troche wsk i polskich motorowerów . na razie wynik to 160 różnych modeli i prototypów począwszy od 1924 Choiński do lat 1993 bosmal. Wydaje mi się że po uporządkowaniu wszystkiego powinno być ok 230-250 różnych modeli w tym ok 15 skuterów i w przybliżeniu 30 motorowerów
- marek216
- Posty: 249
- Rejestracja: 2016-11-12, 06:51
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK125
Jawa Typ20
Mińsk BLR
Romet Minsk
Yamaha RS100 - Lokalizacja: Cyprzanów
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Mógłbyś zamieścić taki wykaz w osobnym poście - ze zdjęciami byłaby to wisienka na torcie forum.
Zapewne administracja chętnie podwiesi taki wątek w jakimś honorowym miejscu
Zapewne administracja chętnie podwiesi taki wątek w jakimś honorowym miejscu

WSK M06B3, Jawa50 Typ20, Mińsk125 BLR, Romet Mińsk, Yamaha RS100. HSUN 150ATV
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Dodałeś Rometa LM1?
Lekki motocykl Romet, który miał silnik Predom - Dezamet o pojemności 50 cc. Silnik posiadał skrzynię 5 biegową i pozwalał na rozpędzenie się do 90 km/h. Powstało 5 prototypów z czego jeden został uwieczniony na zdjęciu. Dodam, że jedyny egzemplarz silnika (sprawnego) dotrwał naszych czasów wraz z układem wydechowym. Silnik jest z wyglądu podobny do konstrukcji Wiatra aczkolwiek widać duże podobieństwo konstrukcyjne do silnika Minarelli. Prototyp motocykla powstał na końcu lat 70. Jeden z prototypów został wykorzystany do stworzenia prototypu Rometa 50-T-3, a było to na początku lat 80.
Historia losu tak się potoczyła, że posiadam przednie zawieszenie wraz kierownicą i manetkami właśnie od jednego z 5 prototypów. A silnik znajduje się w moim mieście u pewnego starszego Pana
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Historia losu tak się potoczyła, że posiadam przednie zawieszenie wraz kierownicą i manetkami właśnie od jednego z 5 prototypów. A silnik znajduje się w moim mieście u pewnego starszego Pana

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Świat polskich motorowerów jest równie ciekawy jak konstrukcje motocykli jednak został przeze mnie troche pominięty gdyż moje początki to od razu była wfmka teraz nadrabiam zaległości , i choć historia motoroweru w Polsce zaczyna się od rysia , czyli jest stosunkowo młoda , to nie wiedziałem że było ich aż tyle
Dzięki na zwrócenie uwagi na lm1
na stronie chlopcyrometowcy.pl można zobaczyć ten motorek i porównać silniki ,
ciekawe jak ten cross sprawowałby się w starciu z wsk
z opisu wynika że to nie jest już motorower a motocykl gdyż mimo malej pojemności osiąga duże prędkości. Miałeś racje ładna maszyna

na stronie chlopcyrometowcy.pl można zobaczyć ten motorek i porównać silniki ,
ciekawe jak ten cross sprawowałby się w starciu z wsk

z opisu wynika że to nie jest już motorower a motocykl gdyż mimo malej pojemności osiąga duże prędkości. Miałeś racje ładna maszyna
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Przeglądając poznańską prasę właśnie odkryłem nowe zdjęcie do mojej kolekcji, motorek naszej rodzimej konstrukcji SM chyba 500-tka Stefana Malcherka co ciekawe z 1928r.
Jeżeli są tam podane dane kontaktowe, czyli była możliwość jego zakupu , to mogłoby sporo zmienić, gdyż jako pierwszy seryjny motocykl uważany jest Lech którego datuje się na rok później.
Jeżeli są tam podane dane kontaktowe, czyli była możliwość jego zakupu , to mogłoby sporo zmienić, gdyż jako pierwszy seryjny motocykl uważany jest Lech którego datuje się na rok później.
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Myślałem o tej wiśionce

- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
[a tak przy okazji czy ktoś ma archiwalne czasopismo " motor" z1951 ,1952 w tych latach polski związek motorowy ogłosił konkurs na nowe rozwiązania motocykli miedzy innymi Malcherek wziął w nim udział ze swoimi motocyklami mam wgląd do tego czasopisma ale tylko od 1960 -1980
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Śledztwo w sprawie Malcherka stanęło w miejscu, a oto rezultat na dzień dzisiejszy: Malcherek najbardziej znany z silników rowerowych które potocznie uważa się że były już robione przez niego przed wojną, z tego co udało mi się ustalić jest to konstrukcja po wojenna , prace nad nim zaczął w 52r do produkcji weszły pod koniec 57r dlatego nazwę posiada sm 57 .
Przed wojną zasłynął z silnika doczepnego do kajaków przez co stał się znany w całym kraju , jednak wcześniej skonstruował motocykl 500 z wycinka prasowego można wnioskować że jest to rok 1928 , lecz dotarłem do zdjęcia sm 500 z wcześniejszych lat choć zdjęcie nie jest dość wyraźne widać że konstrukcje te są różne , wniosek albo motor ten został z czasem zmodyfikowany albo było ich więcej. W 1937 zaprezentowany został motocykl Sm98 , chwilę później również w Poznaniu powstają trzy wersje zuchów z czego jedna wersja sportowa oraz dostawczak wnp braci Nowaczyk którzy trudnili się między innymi produkcją rowerów , rowerów dostawczych oraz przyczepek motocyklowych. Zuchy i wnp wyposażone były w silnik Malcherka .
Błędnie oszacowałem rok 1951 gdzie Malcherek zaprezentował w konkursie zorganizowanym przez PZM dwa nowe motocykle, z braku zainteresowania konkurs na tzw (dzisiaj) samy odbył się dopiero rok później , gdzie konstruktor przedstawił silnik rowerowy, dwusówa 125 z wózkiem i czterosówa 125 za co otrzymał nagrodę pieniężną. Idąc tropem samów trafiłem na ciekawe konstrukcje z roku 1959 gdzie przedstawione tam skutery wyglądały strasznie profesjonalnie min zajmujący pierwsze miejsce "sam" Henryka Szkópa. Ale niestety informacje z podobnej imprezy w 52r są znikome albo nie potrafię do nich dotrzeć.
Na konie dodać można że w 1958 zakład Malcherka testował kilka prototypów mopedów i skuterów które w 1961r miały być produkowane w ilościach ok 30 000 sztuk. Czemu nie wyszło? nie wiem pewnie jak zwykle przez chory system.
Ile było polskich konstrukcji? Ostatnio do mojej kolekcji dodałem ok 10 sam-ów , większość mam już uporządkowane i przypisany rok produkcij i liczba ta doszła do 290, przy czym nie dodaje motocykli o których wiem że były ale nie mogę potwierdzić jakimś zdjęciem.
Przed wojną zasłynął z silnika doczepnego do kajaków przez co stał się znany w całym kraju , jednak wcześniej skonstruował motocykl 500 z wycinka prasowego można wnioskować że jest to rok 1928 , lecz dotarłem do zdjęcia sm 500 z wcześniejszych lat choć zdjęcie nie jest dość wyraźne widać że konstrukcje te są różne , wniosek albo motor ten został z czasem zmodyfikowany albo było ich więcej. W 1937 zaprezentowany został motocykl Sm98 , chwilę później również w Poznaniu powstają trzy wersje zuchów z czego jedna wersja sportowa oraz dostawczak wnp braci Nowaczyk którzy trudnili się między innymi produkcją rowerów , rowerów dostawczych oraz przyczepek motocyklowych. Zuchy i wnp wyposażone były w silnik Malcherka .
Błędnie oszacowałem rok 1951 gdzie Malcherek zaprezentował w konkursie zorganizowanym przez PZM dwa nowe motocykle, z braku zainteresowania konkurs na tzw (dzisiaj) samy odbył się dopiero rok później , gdzie konstruktor przedstawił silnik rowerowy, dwusówa 125 z wózkiem i czterosówa 125 za co otrzymał nagrodę pieniężną. Idąc tropem samów trafiłem na ciekawe konstrukcje z roku 1959 gdzie przedstawione tam skutery wyglądały strasznie profesjonalnie min zajmujący pierwsze miejsce "sam" Henryka Szkópa. Ale niestety informacje z podobnej imprezy w 52r są znikome albo nie potrafię do nich dotrzeć.
Na konie dodać można że w 1958 zakład Malcherka testował kilka prototypów mopedów i skuterów które w 1961r miały być produkowane w ilościach ok 30 000 sztuk. Czemu nie wyszło? nie wiem pewnie jak zwykle przez chory system.
Ile było polskich konstrukcji? Ostatnio do mojej kolekcji dodałem ok 10 sam-ów , większość mam już uporządkowane i przypisany rok produkcij i liczba ta doszła do 290, przy czym nie dodaje motocykli o których wiem że były ale nie mogę potwierdzić jakimś zdjęciem.
- daroohd
- Posty: 2305
- Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk Lelek.
- Lokalizacja: Skała
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Jak wydasz pierwsze wydanie książki i będzie się to dało ogl te 290 maszyn to będzie extra.. w następnym wydaniu naniesiesz poprawki
..bo na pewno ktoś ci coś podeśle po przeczytaniu lektury.

- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Z tymi poprawkami to jest możliwe gdyż strasznie ciężko jest ustalić rok niektórych motocykli , największy bałagan jest w powojennych motocyklach i niektóre daty w rożnych źródłach są podawane rożnie. A tak poważnie o takiej książce nawet nie pomyślałem, interesuję się motocyklami polskimi od dawna , pół swojego życia przejeździłem wfm- ką ,a segregację polskich konstrukcji zacząłem nie dawno. Zawsze myślałem sobie że polskie motocykle miały słabą reklamę w porównaniu do zachodnich marek tzn motocykl plus dziewczyna. Parę lat temu z nadmiaru wolnego czasu po pracy zacząłem poznawać program do obróbki zdjęć, aby poćwiczyć padło na polskie motorki zacząłem stwarzać sobie takie obrazy tzn motor + dziewczyna.
Tak to wyglądało mniej więcej (celowo zmniejszyłem i zabezpieczyłem zdjęcia aby nie rozeszły się po Internecie)
Chciałem stworzyć sobie na użytek własny taką pocztówkę z każdym polskim motorkiem i tu jest to pytanie a ile ich było?
Dziś już nie bawię się w tworzenie nowych pocztówek, porobiłem ich kilkadziesiąt , ale poszukiwanie nowych konstrukcji pozostalo- daroohd
- Posty: 2305
- Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk Lelek.
- Lokalizacja: Skała
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Fajna sprawa brakuje zdjęć z fajnymi dziewczynami i wsk a mi na tapetę 

- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
wsk też jest i to kilka jak obiecasz ze nie wpuścisz w internet mogę ci jakąś odstąpić 

- daroohd
- Posty: 2305
- Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk Lelek.
- Lokalizacja: Skała
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
wybierz sobie kolego które najbardziej ci przypasuje
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
dla wszystkich którzy szukają polskich motocykli. SHL SCRAMBLER istniejekowal460 pisze: ↑2017-02-27, 16:29Myślałem o tej wiśioncecały mój zbiór to jest ok 2000 zdjęć , chciałbym coś takiego zrobić, ale to jest mnóstwo pracy średnio każdy motocykl w trzech fotografiach , na razie mam wszystko podzielone na lata produkcji , troche się przeliczyłem z ilością bo już teraz wychodzi 240 różnych modeli a dojdzie około 20 mam nadzieje na tym poprzestanę, chociaż co jakiś czas znajduje się coś nowego , ostatnio np Shl "bartek" czy też "SM500" Malcherka . Dzisiaj znalazłem fajną fotke shl "s" i przeczytałem że istniała exportowa wersja shl scrambler która szła do USA i Niemiec nie wiem nie widziałem dotąd żadnego zdjęcia tej maszyny ale też nie mogę zaprzeczyć jej istnieniu.


- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
W Poznaniu było więcej producentów motocykli , min malowanki wul-gum , w artykule z lat sześćdziesiątych członek klubu unia w Poznaniu, naprowadził miedzy innymi na wul-guma, lecha , sm 500 i sm97, wspomniał również o nie znanej marce FALCO, po za tą wzmianką nic nie słyszałem o tym motorku , ostatnio wpadła mi reklama W. Sierpińskiego - Pierwsza Łódzka Fabryka Rowerów i Motocykli WICHER, poszedłem tym tropem ,w łodzi jest ich najstarszy rower sportowy tzw kolarzówka co ciekawe na drewnianych obręczach kół . Dlaczego w reklamie jest wzmianka o motocyklach na razie nie wiem.....
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
W trybunie Opolskiej z roku 1955 jest artykuł wraz ze zdjęciem o najprawdopodobniej pierwszym jeżdżącym polskim skuterze Tadeusza Bartoszaka z silnikiem shl i w końcu........ ma zdjęcie skutera odry 1
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Cały mój zbiór to 370 konstrukcji w tym brakuje mi ok 20 modeli min cody i promoty i kilka motorowerów ale to kwestia czasu. Zastanawiam się czy nie włączyć to tej listy projektów wsk z książki ilustrowana historia motocykla wsk a jest tam ich ok 30
- kowal460
- Posty: 524
- Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
- GG: 0
- Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
- Kontaktowanie:
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Ostatnio natrafiłem na zdjęcie tych prototypów i przypomniało mi się że kiedyś czytałem że za mikrusem i meduzą podążał polski skuter odra, widząc z tyłu skuter pomyślałem od razu że to on. Fakt że rok jest ten sam , ale to nie Odra, skuter ten to prototyp WSK.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- daroohd
- Posty: 2305
- Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk Lelek.
- Lokalizacja: Skała
Re: ile było polskich konstrukcji motocykli?
Znalezione w necie...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości