Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Czesc, kolega pracuje w firmie naprawiającej koparki , silownik itp i może mi dotoczyć tulejki wałka pośredniego. Mają na firmie jakiś brąz on sam nie umie sprecyzować jaki to brąz tylko powiedział że oni z tego czasem toczą tuleje do koparek. Myślicie że może on posłużyć jako materiał do zrobienia tulejek tego wałka pośredniego ? Bo nie wiem czy każdy rodzaj brązu do tego się nadaje dlatego wolę zapytać żeby zapobiec późniejszym ew. problemom.
- Skinder
- Posty: 2223
- Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
- Moje maszyny: Perkoz 0001
- Lokalizacja: Lubicz
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Wymierz i kup sobie tutaj, powinny być ok, aby rowek smarujący trzeba dorobić:
https://allegro.pl/uzytkownik/nerontech ... t-1-2-1017
https://allegro.pl/uzytkownik/nerontech ... t-1-2-1017
-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Do koparek stosuje się raczej brązy BA1032 czyli aluminiowo-zelazowo-manganowe. Na tulejki do skrzyni powinien być B101 (cynowo-fosforowy) lub B1010 (cynowo -ołowiowy). BA 1032 szybko zużyje czopy wałka.
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Z tym że u mnie średnica wałka pośredniego z dwóch stron po zmierzeniu mikromierzem to 12,40mm i 12,45mm. A ja nie mam rozwiertaków żeby pod taki wymiar przerobić. Bardzo scisło wałek pośredni musi siedzieć w tych tulejkach ?
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Nagrałem na szybko luz : https://youtu.be/Z7WfAcWSUMc dyskwalifikuje tulejki do dalszej eksploatacji ?
-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Kolego popełniłeś błąd półmilimetrowy. Mikromierz ma dwie podziałki ,górna to połówki . Wałki w tym silniku są zwymiarowane i rozumiem ,że brakuje ci dyche do 12? Myslę ,że to wałek do wymiany i tulejki zostają. Tulejki rozwierca się rozwiertakiem 12 H8.
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Źle spojrzałem na wymiar i faktycznie ponownie zmierzylem wyszło 11.90mm na jednym końcu , a na drugim końcu walka 11.95mm .
U mnie na mikrometrze podziałka połówek jest na dole
U mnie na mikrometrze podziałka połówek jest na dole

-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Tak, bo tak powinno być. Chcialem sprawdzić ,czy faktycznie używasz mikromierza 

- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?


-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Słuchaj po wciśnięciu tulejki jej srednica jeszcze się zmniejszy o wielkość wcisku. Jednak jeden czop masz mocno zjechany ,zostały dwie setki do wymiaru granicznego.
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Skręciłem kartery dla testu i wałek nie ma żadnego luzu oprócz tego co dodaje na załączonym filmie . To jest normalne zjawisko rozumiem ?
https://youtu.be/no4DmpqGELU
https://youtu.be/no4DmpqGELU
-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Nie do końca normalne, ale spotykane . Przydało by się to zredukować ,bo dojdzie uszczelka i tego luzu będzie na tyle, że zacznie się samoczynne wybijanie biegów. Musisz złożyć skrzynię i sprawdzić z której strony udać podkładkę. Luz poosiowy tego wałka powinien wynosić 0,4-0,8mm w stanie zmontowanym.
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Tam gdzie ja czytałem była opisana mniejsza dopuszczalna wartość i wynosiła dokładnie tyle ile u Ciebie dolna wartość. Czy będzie działać, pewnie tak, ale raczej wypadałoby to zrobić.
Franq87 jakie masz doświadczenie z tulejami mosiężnymi, wiem że jest to materiał który się tam nie nadaje ale ciekawy jestem czy wytrzyma choć 1000km zanim luz na walku zacznie być niebezpieczny dla trybów.
Franq87 jakie masz doświadczenie z tulejami mosiężnymi, wiem że jest to materiał który się tam nie nadaje ale ciekawy jestem czy wytrzyma choć 1000km zanim luz na walku zacznie być niebezpieczny dla trybów.
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Co masz na myśli z której strony dać podkładkę ? I może to byś zwykła stalowa podkładka czy jakaś utwardzana ?franq87 pisze: ↑2018-10-26, 18:05Nie do końca normalne, ale spotykane . Przydało by się to zredukować ,bo dojdzie uszczelka i tego luzu będzie na tyle, że zacznie się samoczynne wybijanie biegów. Musisz złożyć skrzynię i sprawdzić z której strony udać podkładkę. Luz poosiowy tego wałka powinien wynosić 0,4-0,8mm w stanie zmontowanym.
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Chodzi o dystansowanie skrzyni biegów. Używa się podkładek dystansowych które przede wszystkim mają stałą i określoną grubość.
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Gdzie takie można nabyć ?
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Mam w domu podkładki 0.5mm z fosforbrązu nada się do dystansowania?
-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Powinny być stalowe ,utwardzone i szlifowane. Podkładki z blachy brązowej teoretycznie mogą pęknąć i wypaść, chociaż ja nie mam na ten temat własnych doświadczeń.
Halcik co do tulejek z mosiądzu to tak jak z brązu należało by określić z jakiego konkretnie mosiądzu te tulejki miały by być. Jeżeli masz na myśli te popularne wszędzie dostępne to one będą pracować to nie tak że po jednym tysiącu się wytrą. Trzeba wiedzieć ,że mosiądz jest stosowany na łożyska ślizgowe, ale do niskich obrotów i dużych obciążeń. Poza tym łożyska z mosiądzu wymagają dobrego smarowania. Brązowym wystarcza smarowanie graniczne i łagodnej traktują czopy stalowe. Jak wiemy odporność na ścieranie nie idzie w parze z twardoscią i niestety mosiądz mimo, że bardziej twardy odporność na ścieranie ma gorszą.
W praktyce zauważyłem ,że te tanie tulejki do wuesek wytrzymują nawet i 10 tysięcy, ale wałki idą razem z nimi.
A co do luzu poosiowego muszę się upewnić w takim razie, nie wykluczone ze się mylę, bo większość piszę z głowy. Gdzie czytałeś o dopuszczalnym 0,4mm?
Halcik co do tulejek z mosiądzu to tak jak z brązu należało by określić z jakiego konkretnie mosiądzu te tulejki miały by być. Jeżeli masz na myśli te popularne wszędzie dostępne to one będą pracować to nie tak że po jednym tysiącu się wytrą. Trzeba wiedzieć ,że mosiądz jest stosowany na łożyska ślizgowe, ale do niskich obrotów i dużych obciążeń. Poza tym łożyska z mosiądzu wymagają dobrego smarowania. Brązowym wystarcza smarowanie graniczne i łagodnej traktują czopy stalowe. Jak wiemy odporność na ścieranie nie idzie w parze z twardoscią i niestety mosiądz mimo, że bardziej twardy odporność na ścieranie ma gorszą.
W praktyce zauważyłem ,że te tanie tulejki do wuesek wytrzymują nawet i 10 tysięcy, ale wałki idą razem z nimi.
A co do luzu poosiowego muszę się upewnić w takim razie, nie wykluczone ze się mylę, bo większość piszę z głowy. Gdzie czytałeś o dopuszczalnym 0,4mm?
- nike166
- Posty: 82
- Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 M06B3
- Lokalizacja: Siedlce
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Powiem tak, dałem 2 podkładki z fosfor-brązu po 0.5 mm każda , po złożeniu skrzyni i skręceniu połówek BEZ uszczelki na próbę luz poosiowy wałka wynosi jakieś 0.2-0.3 mm także po dodaniu uszczelki powinno mieścić się w granicach jakich napisałeś 0.4 - 0.8 mm. Nie mam takich podkładek dystansowych o jakich piszesz dlatego musze się ratować tym co mam, podkładki ładnie weszły na wałek i schowały się w trybie ( tym, który zazębiony jest z trybem zdawczym) także może nic im nie będzie, a wyczytałem że fosfor-brąz jest bardzo odporny na ścieranie i odkształcenia jest sprężysty. Nie wiem w sumie czy z dobrej strony je dałem ale na sucho sprawdzałem biegi to każdy wchodzi co prawda chaotycznie bo pękniętą mam sprężynę zmieniacza druga już idzie z częściami. Chyba , że lepiej dać po jednej podkładce z każdej strony wałka jak myślicie ?
-
- Posty: 2257
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?
Dzięki za twoją opinię franq. Jeśli chodzi o dystansowanie to była to książka albo instrukcja obsługi albo napraw dla motocykla osa. Dlaczego podałem ta wartość, bo te silniki i skrzynie biegów są bliźniacze i różnie się niewiele. Ale w sumie nie zdziwi mnie jeśli w instrukcji dla wsk będzie inaczej. Zawsze zdarzały się błędy lub niedopowiedzenia jak np brak informacji w katalogu części o tym że łożyska wału mają luz c3 lub twierdzenie że w skrzyni powinny być z luzem co często jest podważane lub potwierdzane. Temat rzeka. Na pewno wiadomo że te 0.3 luzu musi być na pewno, a więcej opieramy o informację producenta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość