Trójka szarpie

Odpowiedz
Awatar użytkownika
Gracjan
Posty: 102
Rejestracja: 2008-04-28, 14:39
GG: 621142
Lokalizacja: Młodoszowice woj. opolskie
Kontaktowanie:

Trójka szarpie

Post autor: Gracjan » 2009-09-08, 22:02

Witam, jako że nie znalazłem tematu który by mi pomógł zakładam nowy. Dzisiaj rozpołowiłem silnik w celu zrobienia remontu (tak jak napisałem w tym temacie viewtopic.php?f=58&t=2734 ;D ).
Wcześniej jak jeszcze jeździłem to od zawsze 3 bieg mi szarpał a dokładniej tylko i wyłącznie na niskich obrotach bo na wyższych było dobrze. Szarpanie to wyglądało tak że podczas jazdy na 3 np. przy 2 tyś. obr. motor jedzie a po chwili na sekunde tak jak by wskoczył luz i znowu wskoczyła 3 i tak cały czas. Na ciut wyższych obrotach problem znikał. I teraz mam pytanie na co zwrócić uwagę przy skrzyni bo skrzyń jeszcze nie naprawiałem, a dzisiaj silnik rozebrałem pod wieczór i zdążyłem tylko z grubsza zobaczyć jak to pracuje ale wszystkie tryby są o dziwo w bardzo dobrym stanie także to na pewno nie ich wina.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: 1angel » 2009-09-08, 22:59

Sprawdź automat zmiany biegów i luzy w skrzyni biegów (mocowanie wałka w karterze , luz na łyżysku)
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: wujcio » 2009-09-08, 23:19

masz pewnie luz na trybach które załączają drugie (mają wystające takie ząbki) i prawdopodobnie one robią ten luz.
U mnie też szarpie na 3 i na 4 ;/ polecam założyć nowe tryby do skrzyni (najlepiej gazelowskiej-> dłuższa 3 ale za to mocniejsza 4) oraz nowe zmieniacze i tarzce, ja tego nie zrobiłem i teraz żałuję...

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: 1angel » 2009-09-09, 14:42

Jaka mocniejsza 4 o czym Ty w ogóle piszesz czwórka była jedna i taka sama bezpośrednio zazębiona we wszystkich skrzyniach w w2b.
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
maykii
Posty: 792
Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
GG: 6056769
Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r.
Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: maykii » 2009-09-09, 14:55

No ale pomyśl kolego jeśli masz dłuższą trójkę to wbijana "czwórka" jest już przy ciut wyższej prędkości ;)
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem". ;-)

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: pawel15 » 2009-09-09, 15:11

Nigdy nie rozbierałem silnika od 175 ale sprawdził bym lub na łożyskach i tulejkach(skoro robisz remont to wymień te części na nowe).

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: wujcio » 2009-09-09, 15:47

1angel pisze:Jaka mocniejsza 4 o czym Ty w ogóle piszesz czwórka była jedna i taka sama bezpośrednio zazębiona we wszystkich skrzyniach w w2b.
To mnie rozbawiłeś ;]
o tym to każdy wie że 4 jest taka sama ;]
maykii pisze:No ale pomyśl kolego jeśli masz dłuższą trójkę to wbijana "czwórka" jest już przy ciut wyższej prędkości ;)
dokładnie o to mi przecież chodzi ;]

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 958
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Wojtek » 2009-09-09, 16:47

masz pewnie luz na trybach które załączają drugie (mają wystające takie ząbki) i prawdopodobnie one robią ten luz.
Nie wiem kto zrozumie o czym ty mówisz. Precyzja wypowiedzi to podstawa.
Sprawdź czy kły koła zębatego trzeciego biegu nie są wyraźnie zaokrąglone. Kły powinny mieć skośne podcięcie. Kiedyś pisałem o tym i dokumentowałem zdjęciem. Jeśli skrzynia ma duży przebieg skos mógł się wytrzeć co powoduje że wypadnięcie biegu jest prawdopodobne. Natomiast nie bardzo mam pomysł dlaczego dane przełożenie na wolnych obrotach włącza się i wyłącza. Z jaką częstotliwością się to dzieje? Raz na kilka sekund czy kilka razy na sekundę?
Sprawdź czy wałki nie mają luzów poosiowych. Jednak dystansowanie w niewielkim stopniu wpływa na 3 bieg. To może być przyczyna wytartego wodzika lub gniazda wodzika w kole zębatym. Ewentualnie tarcza wybierająca ma bardzo duży luz a frezowane rowki prowadzące wodzik w kluczowych miejscach również są powycierane.

Procu kilka lat temu napisał dobry artykuł. Na stronie głównej Polmotu jest zakładka teksty, lub coś w ten deseń. Artykuł chyba miał tytuł '175' najzwyczajniej. Jest tam ogólny opis tego silnika i spory komentarz do sypiących się skrzyń w WSK 175.
Są zdjęcia z odnośnikami i zaznaczonymi krytycznymi miejscami, których zużycie powoduje niedomagania pracy skrzyni biegów. Przeczytaj, może zauważysz coś u siebie.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: wujcio » 2009-09-09, 17:32

Wojtku chodziło mi właśnie o te kły ;]

Awatar użytkownika
Gracjan
Posty: 102
Rejestracja: 2008-04-28, 14:39
GG: 621142
Lokalizacja: Młodoszowice woj. opolskie
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Gracjan » 2009-09-09, 18:37

wujcio pisze:polecam założyć nowe tryby do skrzyni (najlepiej gazelowskiej-> dłuższa 3 ale za to mocniejsza 4)

To właśnie silnik gazelowski (059) remontuje.
Wojtek pisze:Z jaką częstotliwością się to dzieje? Raz na kilka sekund czy kilka razy na sekundę?
Dzieje się to raz na kilka sekund, ale czasem częściej (jedzie, nagle na ok 1 sek. tak jakby wyskoczył na luz i znowu jedzie).
Wojtek pisze:Sprawdź czy kły koła zębatego trzeciego biegu nie są wyraźnie zaokrąglone. Kły powinny mieć skośne podcięcie.
Tak patrzyłem na to i zęby miały ładny skos ale muszę to jeszcze dokładniej sprawdzić. Musze wszystko dokładnie posprawdzać z książką i dam znać jak coś ;)

Awatar użytkownika
Gracjan
Posty: 102
Rejestracja: 2008-04-28, 14:39
GG: 621142
Lokalizacja: Młodoszowice woj. opolskie
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Gracjan » 2009-09-10, 21:25

Witam ponownie. Dzisiaj rzuciłem na to okiem i najprawdopodobniej znalazłem przyczynę. Wałek pośredni ma bardzo duży luz w kierunku osiowym (jakieś 2mm może więcej). Gdy od strony sprzęgła podepcham wałek do środka wtedy 3 bieg zaczyna przerywać ponieważ zębatka 3 biegu na wałku pośrednim nie zazębia się za pomocą tych wypustków z zębatką 2 biegu, która napędza wałek i z. zdawczą. Czyżby to tulejki się tak zużyły czy może skrzynia była źle zdystansowana?

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 958
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Wojtek » 2009-09-10, 21:30

Może jedno i drugie. Wymieniając tulejki trzeba zwrócić uwagę na wysokość ich kołnierzy. Odpowiednio je szlifując możesz zdystansować wałek pośredni bez użycia podkładek. (koło zębate 1 biegu i tak wymaga zdystansowania niezależnie od niczego ale to odrębna sprawa) Musisz tylko zastanowić się, który kołnierz szlifować.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: 1angel » 2009-09-11, 16:44

wujcio pisze: dokładnie o to mi przecież chodzi ;]
Ale napisałeś co innego .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
Anzel
Posty: 615
Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
GG: 0
Moje maszyny: Kilkanaście
Lokalizacja: Okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Anzel » 2009-09-11, 16:56

Dodam że nie każdy 059 to silnik gazelowski.Podejrzewam że "krótką skrzynią" legitymowała się jedynie seria z końcówki lat '60 i samego początku lat '70 (68-72?) oznaczana symbolem W2 przed numerem silnika.Był to oczywiście model 059 z charakterystyczną wnęką ale pamiętajmy że później produkowano te silniki z nowszym typem przełożeń.
""Yes Rico...Kaboom""


Ekipa Południe® ;)

Awatar użytkownika
Gracjan
Posty: 102
Rejestracja: 2008-04-28, 14:39
GG: 621142
Lokalizacja: Młodoszowice woj. opolskie
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Gracjan » 2009-09-11, 23:13

Anzel pisze:Dodam że nie każdy 059 to silnik gazelowski.Podejrzewam że "krótką skrzynią" legitymowała się jedynie seria z końcówki lat '60 i samego początku lat '70 (68-72?) oznaczana symbolem W2 przed numerem silnika.Był to oczywiście model 059 z charakterystyczną wnęką ale pamiętajmy że później produkowano te silniki z nowszym typem przełożeń.
Mam krótką skrzynie bo porównałem ją z kobuzową.

A jeszcze pytanie z innej paki: jaki powinien być luz na trybach osadzonych na obu wałkach za pomocą pierścieni osadczych? Są to: na wałku głównym tryb 2 biegu a na wałku pośrednim tryb 3 biegu. Załączam filmik http://www.youtube.com/watch?v=r3MaJmDq6tY

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 958
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Trójka szarpie

Post autor: Wojtek » 2009-09-13, 22:39

Na pośrednim jeszcze nie jest tragicznie aczkolwiek za wesoło też nie. Na sprzęgłowym tragedia.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości